5. Bible Q&A

[은사] 은사는 지금도 계속되는 것이고 받아야만 하는 것인가요?

thelmaoath 2025. 5. 28. 08:45

 

Q: 병고침, 귀신 내쫓기, 방언 등의 은사는 지금도 계속 되는 것인가요? 

Q: 은사 받기를 사모해도 되는 건가요? 그리고 어떤 은사를 사모해야하는 것일까요?

 

(답변)  

 

1. 성경에서 말하는 은사의 지속 여부에 대해 성경이 말하는 바 

 

1) 방언, 예언, 치유 등 이적적 은사는 사도 시대(성경의 미완성 시기)를 위한 것 

 

고린도전서 13:8–10

"사랑은 언제까지나 떨어지지 아니하되, 예언도 폐하고, 방언도 그치고, 지식도 폐하리라. 우리가 부분적으로 알고, 부분적으로 예언하니 온전한 것이 올 때에는 부분적으로 하던 것이 폐하리라."

 

여기서 "온전한 것(the perfect)"에 대한 해석은 중요함. 개혁주의 해석에 따르면 이는 신약성경의 정경 완성과 복음의 완전한 계시를 의미함. 따라서 예언, 방언, 계시 등의 은사는 성경 정경이 완성된 이후에는 중단되었다고 해석함.

 

히브리서 2:3–4

“...이 구원이 처음에 주로 말씀하신 바요, 들은 자들이 우리에게 확증한 바니, 하나님도 표적들과 기사들과 여러 가지 능력과 및 자기 뜻을 따라 성령이 나눠 주신 것으로써 그들과 함께 증언하셨느니라.”

 

이 구절은 사도들과 함께하신 특별한 은사적 능력은 복음의 정당성을 확증하는 목적이었음을 말함. 이는 사도 시대에 한정된 것임.


2. 개혁주의 신학에서의 은사에 대한 견해 및 성경적 근거

개혁주의 신학은 "은사의 구분적 이해(dispensational distinction)" 또는 "은사의 종결주의(Cessationism)"를 지지함.

1) 바울과 디모데의 사례

디모데전서 5:23

"이제부터는 물만 마시지 말고 네 위장과 자주 나는 병을 위하여 포도주를 조금씩 쓰라."

 

바울은 디모데가 병이 있었음에도 치유의 은사로 낫게 하지 않고 실용적인 방법을 권함. 이는 치유 은사가 항상 사용되지 않았고, 점차 줄어들었음을 의미함.

 

디모데후서 4:20

"드로비모는 병들어 밀레도에 두었노라."

 

바울 자신도 병든 동역자를 기적으로 고치지 않고 병든 채로 남겨둠, 이는 사도 시대 후기로 갈수록 은사적 현상이 줄어든 역사적 증거임.


3. 은사를 사모해야 하는가? 어떤 은사를 사모해야 하는가?

고린도전서 14:1

"사랑을 추구하며 신령한 것을 사모하되 더욱 예언을 하려고 하라."

 

여기서 바울은 교회의 유익을 위한 은사, 곧 공동체를 세우는 말씀 중심의 은사(예언, 가르침 등)를 사모하라고 권면함. 그러나 무조건적이고 개인 중심적인 방언, 신비 체험 중심의 은사 사모는 성경적이지 않음.

 

고린도전서 12:31

"너희는 더 큰 은사를 사모하라 내가 또한 가장 좋은 길을 너희에게 보이리라."

 

이후 고린도전서 13장에서 말한 사랑이 가장 뛰어난 은사임을 강조함.


결론 

성경은 이적적이고 계시적인 은사(예언, 방언, 치유 등)가 사도 시대에 복음과 사도의 권위를 확증하기 위해 주어진 것으로 나타내며, 정경(신약성경)이 완성된 이후로는 사라졌음을 암시함.

 

개혁주의 신학은 이를 바탕으로 은사의 종결을 주장하며, 말씀 중심의 섬김, 가르침, 사랑 등의 은사가 오늘날 교회에 유효함을 강조함. 은사를 사모할 때에는 개인적 체험이나 이적에 치우치기보다 교회를 세우는 목적에 따라 말씀과 사랑 중심의 은사를 사모해야 함. 신비주의와 기복주의는 은사를 왜곡하여 위험하므로 주의해야 함.


1. Does the Bible Teach That Spiritual Gifts Continue Today?

1) Biblical Indications That Sign-Gifts Ceased

1 Corinthians 13:8–10

"Love never ends. As for prophecies, they will pass away; as for tongues, they will cease; as for knowledge, it will pass away. For we know in part... but when the perfect comes, the partial will pass away."

Reformed theology interprets “the perfect” as the completion of the New Testament canon and the full revelation of the gospel. Therefore, prophetic and miraculous gifts were temporary.

Hebrews 2:3–4

"...It was declared at first by the Lord... while God also bore witness by signs and wonders and various miracles and by gifts of the Holy Spirit..."

These were signs accompanying the apostles—not normative for all time.


2. Reformed View and Biblical Evidence

1) Paul and Timothy’s Examples

1 Timothy 5:23

“No longer drink only water, but use a little wine for the sake of your stomach and your frequent ailments.”

Even with apostolic authority, Paul did not heal Timothy. This shows that miraculous healing was not always practiced, even in apostolic times.

2 Timothy 4:20

“Trophimus I left ill at Miletus.”

Paul again did not use healing to cure Trophimus, indicating a reduction of such gifts over time.


3. Should We Seek Spiritual Gifts? If So, Which Ones?

1 Corinthians 14:1

“Pursue love, and earnestly desire the spiritual gifts, especially that you may prophesy.”

Paul instructs the church to seek gifts that edify others, particularly those related to teaching and proclamation, not self-focused experiences.

1 Corinthians 12:31

“But earnestly desire the higher gifts. And I will show you a still more excellent way.”

That “excellent way” is love (1 Corinthians 13), which is the greatest and most enduring gift.


Conclusion (English)

Scripture indicates that sign gifts (prophecy, tongues, healing) served to confirm apostolic authority and were not intended to continue beyond the apostolic age. Reformed theology affirms that these ceased with the completion of Scripture, and emphasizes gifts that build up the church today—like teaching, exhortation, service, and especially love. The pursuit of gifts must be for the edification of others, not for personal experience. Movements that idolize sign gifts often distort their purpose, leading to spiritual confusion and unbiblical practices.