5. Bible Q&A

Bible Q&A : 유대인의 혼인/결혼/정혼 풍습

thelmaoath 2025. 4. 29. 06:16

 

Q : 예수님께서는 요한복음 2장(가나의 혼인잔치), 마태복음 22장(열처녀의 비유)에서 "혼인의 비유"를 자주 사용하셨는데요, 당시 유대인들의 혼인/결혼은 어땠으며, 현대시대의 결혼과는 어떤 차이점이 있었는지 궁금해요! 


1. 고대 유대인 혼인 잔치의 단계

고대 유대인 혼인 잔치는 일반적으로 세 가지 주요 단계로 구성되었으며, 종종 상당한 기간을 두고 진행되었음.

 

1) 쉬두킨 (Shiddukhin, 상호 약속/정혼)

  • 의미: 가족들 사이의 초기 협상 및 준비 단계였음. 주로 아버지들이 주도했으며, 때로는 중매인의 도움을 받기도함
  • 세부 사항: 신부 가족이 신랑에게 주는 지참금(dowry)과 신랑 가족이 신부 아버지에게 지불하는 '신부 가격'(mohar, 이후 이혼이나 사망 시 신부 보호를 위한 남편 재산에 대한 담보권으로 발전)에 대한 논의가 이루어졌음.\

2) 에루신 (Erusin, 약혼/정혼)

  • 의미: 이는 공식적이고 법적인 구속력이 있는 단계로, 육체적인 결합은 아직 이루어지지 않았지만 법적으로는 결혼과 동일한 효력을 가졌음. 일반적으로 약 1년(때로는 더 길게) 지속되었음.
  • 케투바 (Ketubah): 서면 결혼 계약서(ketubah)가 작성되고 서명되었음. 이는 주로 신랑이 신부에 대한 의무를 명시하고 그녀의 재정적 보호를 제공하는 내용이었음. 이 문서는 보통 신랑 앞에서 두 증인이 서명하였음.
  • 언약의 잔: 종종 신랑과 신부가 함께 와인 잔을 나누며 언약의 봉인을 상징했음. 이 "언약의 잔"이 핵심적이었음.
  • 신랑의 출발: 에루신 후, 신랑은 신부를 위한 거처를 마련하기 위해 아버지 집으로 돌아갔음. 이는 종종 아버지 집에 증축을 하거나, 특별한 신부 방(huppah)을 짓는 것을 포함했음. 신부를 데리러 돌아오는 시기는 보통 오직 신랑의 아버지가 결정하여 신부에게는 예측 불가능했음.
  • 신부의 준비: 이 약혼 기간 동안 신부는 아버지 집에 머물며 미래의 남편을 위해 자신을 준비했음. 그녀는 결혼 예복을 준비하고 기름 등잔을 준비하며 기다렸음. 신랑이 밤에 돌아올 수 있었기 때문임. 그녀는 법적으로 결혼한 상태로 간주되었고 거룩하게 구별되었음 (kiddushin, 히브리어로 "성별된" 또는 "구별된"이라는 의미).
  • 성경적 함의: 이 단계는 그리스도와 교회와의 관계에 깊은 유사성을 가짐.
    • 신랑이신 그리스도: 예수님은 자신의 신부(교회)를 위해 아버지 집에 거처를 마련하러 가신 신랑으로 묘사됨 (요한복음 14:2-3).
    • 신부인 교회: 신자들은 그리스도에게 약혼한 것으로 간주되며, 그분을 위해 구별되었음 (고린도후서 11:2; 에베소서 5:25-27).
    • 새 언약의 잔: 예수님께서 성찬식을 제정하시며 잔을 "내 피로 세우는 새 언약"이라고 말씀하신 것 (누가복음 22:20)은 약혼 잔의 상징성에 크게 의존하여, 그리스도와 그분의 백성 사이에 영적인 결혼 언약을 봉인하는 의미를 지님.
    • 예측 불가능한 재림: 신랑의 불시에 돌아오는 것은 그리스도의 재림에 대한 핵심적인 이미지임 (마태복음 25:1-13, 열 처녀의 비유; 데살로니가전서 4:16-17). 신부는 항상 준비되어 있어야 함.

3) 닛수인 (Nissu'in, 결혼식 및 잔치 - "집으로 데려가기")

  • 의미: 이는 신랑이 마침내 신부를 아버지 집에서 자신의 집(또는 아버지 집)으로 데려가는 공개적인 축하 행사였음. 이는 등불, 음악, 춤과 함께 종종 밤에 이루어지는 즐거운 행렬이었음 (마태복음 25장).
  • 후파 (Huppah): 신랑과 신부는 '후파' (결혼식 캐노피) 아래 모였는데, 이는 그들의 새로운 공유된 가정을 상징했음.
  • 잔치: 공식적인 결혼식 후에는 성대한 잔치("결혼 잔치")가 이어졌으며, 이는 7일 동안 지속될 수 있었음. 이는 온 가족과 공동체를 위한 엄청난 축하와 향연, 오락의 시간이었음.
  • 결혼의 완성: 잔치 끝에 (또는 때때로 후파 예식 후 일찍), 신혼방에서 결혼이 육체적으로 완성되었고, 이는 완전한 법적 및 육체적 결합을 의미했음.
  • 성경적 함의:
    • 가나 혼인 잔치: 요한복음 2장은 혼인 잔치를 묘사하며, 와인(기쁨과 축복의 상징)의 중요성과 사회적 기대를 강조함. 와인이 떨어지는 것은 큰 사회적 당혹감, 거의 재앙에 가까운 일로, 관련 가족들에게 수년간의 수치를 안겨줄 수 있었음. 예수님의 기적은 풍성한 좋은 와인을 제공함으로써, 그리스도께서 가져오신 새 언약의 초월적인 축복을 상징함.
    • 어린 양의 혼인 잔치: 이 성대한 잔치는 요한계시록 19:6-9에서 강력한 이미지로, 역사의 완성 시점에서 그리스도와 그분의 교회 사이의 궁극적인 연합을 나타냄. 가나 혼인 잔치의 풍성한 와인은 하나님의 영원한 왕국에서의 끝없는 기쁨과 공급을 예표함.
    • 기쁨과 축하: 유대 전통 전반에 걸쳐 와인은 기쁨, 축하, 그리고 성별(예: 안식일과 명절의 키두쉬)과 강하게 연관되어 있음. 풍부한 와인의 존재는 축복과 번영을 의미했음.

2. 유대인 혼인 잔치에서 와인의 중요성

와인은 유대인 혼인 잔치에서 절대적으로 필수적인 요소였음.

  • 기쁨과 축복의 상징: 와인은 성경에서 종종 기쁨, 축하, 그리고 하나님의 축복을 상징함. 와인이 떨어지는 것은 불길한 징조, 축복의 부재, 또는 단순히 가족들에게 몇 년 동안 수치를 줄 수 있는 끔찍한 사회적 실책으로 여겨졌을 것임.
  • 언약적 요소: 앞서 언급했듯이, 와인은 약혼 언약을 봉인하는 데 사용되었음. 그 반복적인 사용은 결혼의 신성하고 구속력 있는 본질을 강화했음.
  • 풍요와 번영: 풍부한 양의 좋은 와인은 번영과 환대를 나타냈으며, 이는 가족의 명예와 사회적 지위에 매우 중요했음.

3. 개혁주의적 신학 함의

개혁주의적 관점에서 볼 때, 유대인 혼인 풍습은 하나님과 그분의 백성과의 관계 및 그리스도의 구속 사역을 이해하는 데 풍성한 기반을 제공함.

1) 언약 신학 (Covenantal Theology)

  • 의미: 유대인 결혼 과정 전체가 언약에 깊이 뿌리박혀 있음. 개혁주의 신학은 창조부터 구속에 이르는 하나님의 인류와의 언약적 관계를 강조함. 특히 구약 시대의 결혼 언약은 하나님께서 택하신 백성(구약의 이스라엘, 신약의 교회)과의 깨지지 않는 언약을 보여주는 강력한 지상의 예시 역할을 함.
  • 유대인 결혼이 구속력 있는 언약이었듯이, 하나님의 백성과의 언약 또한 그러하며, 이는 그분의 약속으로 보장되고 그분의 피(그리스도의 피로 세워진 새 언약)로 봉인되었음.

2) 참된 신랑이신 그리스도 (Christ as the True Bridegroom)

  • 의미: 예수님은 궁극적인 신랑으로 일관되게 제시됨 (마가복음 2:19-20; 요한복음 3:29; 에베소서 5:25-32; 요한계시록 19:7-9). 그분의 오심은 하나님과 인류 사이의 최종적인 혼인 잔치가 시작됨을 의미함. 구약은 종종 이스라엘을 하나님의 불충실한 신부로 묘사하여 (예: 호세아서), 영원한 언약을 보장할 신실한 신랑의 필요성을 강조함. 예수님은 이를 완벽하게 성취하셨음.

3) 그리스도의 신부인 교회 (The Church as the Bride of Christ)

  • 의미: 모든 민족의 신자들로 구성된 교회는 그리스도의 신부로 제시되며, 그분과의 영원한 연합을 위해 준비되고 있음. 이는 선택, 성화(신부가 자신을 준비하는 것), 그리고 영화의 교리를 말함.

4) 은혜와 풍요 (Grace and Abundance)

  • 의미: 예수님께서 물을 풍성하고 질 좋은 와인으로 바꾸신 가나의 기적은 하나님의 은혜와 구약에 비해 새 언약의 우월한 축복을 보여주는 강력한 상징임. 율법(물 정결 예식용 항아리와 의식적인 씻음으로 대표됨)은 좋았지만 불완전했음.
  • 그것은 그리스도를 가리켰음. 그리스도는 옛 것을 능가하는 새롭고 넘치는 영적 실체("새 포도주")를 가져오심. 이는 하나님께서 그분의 백성을 위해 그들이 기대하거나 얻을 수 있는 것보다 훨씬 풍성하게 공급하신다는 개혁주의의 '오직 은혜' 교리를 강조함.

5) 종말론적 소망 (Eschatological Hope)

  • 의미: 긴 준비 기간, 신랑의 예측 불가능한 귀환, 그리고 궁극적인 일주일간의 잔치는 모두 신자들의 종말론적 소망을 가리킴. 우리는 현재 주님의 재림을 기다리는 "약혼" 기간에 있으며, 결혼의 궁극적인 완성은 영원에서의 어린 양의 혼인 잔치가 될 것임. 이는 주님의 오심을 기다리는 동안 변함없는 믿음에 위로와 동기를 제공함.

요약하면, 예수님 시대 유대인 혼인 잔치는 한 남자와 여자 사이의 깊은 언약적 유대를 상징하며, 나아가 하나님과 그분의 백성 사이의 더 깊고 영원한 언약, 그리고 궁극적으로 그리스도와 그분의 교회 사이의 기쁨의 연합을 예언적으로 가리키는 복잡하고 다층적인 행사였음. 이러한 관습은 핵심적인 신약 성경의 가르침과 근본적인 개혁주의 교리를 이해하기 위한 풍부한 이미지를 제공함.


The Meaning of Jewish Wedding Feasts in Jesus' Time

Jewish wedding feasts in Jesus' time were events rich in cultural, social, and religious significance, far beyond a simple gathering. They were deeply embedded in covenantal theology, often lasted for days, and were highly symbolic. Understanding these customs sheds light on various biblical passages, including the wedding at Cana and the parables Jesus told.

1. Stages of an Ancient Jewish Wedding

An ancient Jewish wedding typically consisted of three main stages, often separated by significant periods.

1) Shiddukhin (Mutual Commitment/Arrangement)

  • Meaning: This was the initial stage of negotiation and arrangement between the families. It was usually led by the fathers, sometimes with the help of a matchmaker.
  • Details: It involved discussions of dowry (given by the bride's family to the groom) and the mohar (a "bride price" or settlement paid by the groom's family to the bride's father, which eventually evolved into a lien on the husband's property for the wife's protection in case of divorce or death).
  • Biblical Implication: This highlights the covenantal nature of marriage. It was often arranged for practical and familial alliances rather than solely romantic love. It reflects God's sovereign arrangement of the covenant with His people.

2) Erusin (Betrothal/Engagement)

  • Meaning: This was the formal, legally binding stage, equivalent to marriage in its legal force, though not yet physically consummated. It typically lasted about a year (or sometimes longer).
  • The Ketubah: A written marriage contract (ketubah) was drawn up and signed. It primarily outlined the groom's obligations to the bride and provided for her financial protection. This document was signed by two witnesses, usually in the presence of the groom.
  • The Cup of the Covenant: Often, a cup of wine was shared by the bride and groom, symbolizing the sealing of the covenant. This "cup of the covenant" was central.
  • The Groom's Departure: After the erusin, the groom would return to his father's house to prepare a dwelling for his bride. This often involved building an addition to his father's house, or a specific bridal chamber (huppah). The timing of his return for the bride was typically decided solely by his father, making it unpredictable for the bride.
  • The Bride's Preparation: During this betrothal period, the bride remained in her father's house, preparing herself for her future husband. She would spend this time preparing her wedding garments and keeping her oil lamps ready, as the groom could return at night. She was considered legally married and set apart (kiddushin, from the Hebrew word for "sanctified" or "set apart").
  • Biblical Implication: This stage has profound parallels with Christ's relationship with the Church:
    • Christ as the Bridegroom: Jesus is portrayed as the Bridegroom who has gone to prepare a place for His Bride (the Church) in His Father's house (John 14:2-3).
    • The Church as the Bride: Believers are considered betrothed to Christ, set apart for Him (2 Corinthians 11:2; Ephesians 5:25-27).
    • The Cup of the New Covenant: Jesus' institution of the Lord's Supper, with the cup representing "the new covenant in my blood" (Luke 22:20), draws heavily on the symbolism of the betrothal cup, sealing the spiritual marriage covenant between Christ and His people.
    • Unpredictable Return: The groom's unannounced return is a key image for the Second Coming of Christ (Matthew 25:1-13, the Parable of the Ten Virgins; 1 Thessalonians 4:16-17). The bride must be ready at all times.

3) Nissu'in (The Wedding Ceremony and Feast - "Home-taking")

  • Meaning: This was the public celebration where the groom would finally come to take his bride from her father's house to his own home (or his father's house). This was a joyous procession, often at night, with lighted lamps, music, and dancing (Matthew 25).
  • The Huppah: The bride and groom would come together under a huppah (marriage canopy), symbolizing their new shared home.
  • The Feast: The formal wedding ceremony was followed by a grand feast (the "marriage supper"), which could last for seven days. This was a time of immense celebration, feasting, and entertainment for extended family and the entire community.
  • Consummation: At the end of the feast (or sometimes earlier, after the huppah ceremony), the marriage would be physically consummated in a bridal chamber, marking the full legal and physical union.
  • Biblical Implication:
    • The Wedding at Cana: John 2 depicts a wedding feast, highlighting its importance and the social expectation of wine, a symbol of joy and blessing. Running out of wine was a major social embarrassment, almost a disaster for the host. Jesus' miracle provided an abundance of good wine, symbolizing the super-abundance of the new covenant blessings brought by Christ.
    • The Marriage Supper of the Lamb: This grand feast is a powerful image in Revelation 19:6-9, representing the ultimate union of Christ and His Church at the consummation of history. The abundance of wine at Cana foreshadows the endless joy and provision in God's eternal kingdom.
    • Joy and Celebration: Wine, throughout Jewish tradition, is strongly associated with joy, celebration, and sanctification (e.g., Kiddush on Shabbat and holidays). Its presence in abundance signified blessing and prosperity.

2. Significance of Wine at Jewish Weddings

Wine was an absolutely essential element of Jewish wedding feasts.

  • Symbol of Joy and Blessing: Wine frequently symbolizes joy, celebration, and God's blessing in the Bible. Running out of wine would be seen as a sign of ill omen, a lack of blessing, or simply a terrible social faux pas that would shame the families involved for years.
  • Covenantal Element: As noted, wine was used to seal the betrothal covenant. Its repeated use reinforced the sacred, binding nature of the marriage.
  • Abundance and Prosperity: A plentiful supply of good wine indicated prosperity and hospitality, crucial for a family's honor and social standing.

3. Reformed Theological Implications

From a Reformed perspective, Jewish wedding customs provide a rich tapestry for understanding God's relationship with His people and Christ's redemptive work.

1) Covenantal Theology

  • Meaning: The entire Jewish wedding process is steeped in covenant. Reformed theology emphasizes God's covenantal relationship with humanity, from creation to redemption. The marriage covenant, particularly in its Old Testament form, serves as a powerful earthly illustration of God's unbreakable covenant with His chosen people (Israel in the Old Testament, the Church in the New Testament). Just as a Jewish marriage was a binding covenant, so too is God's covenant with His people, secured by His promises and sealed by His blood (the New Covenant in Christ's blood).

2) Christ as the True Bridegroom

  • Meaning: Jesus is consistently presented as the ultimate Bridegroom (Mark 2:19-20; John 3:29; Ephesians 5:25-32; Revelation 19:7-9). His coming signifies the commencement of the final marriage feast between God and humanity. The Old Testament often depicts Israel as God's unfaithful bride (e.g., Hosea), highlighting their need for a faithful Bridegroom who would secure an everlasting covenant. Jesus fulfills this perfectly.

3) The Church as the Bride of Christ

  • Meaning: The Church, composed of believers from all nations, is presented as the Bride of Christ, being prepared for her eternal union with Him. This speaks to the doctrines of election, sanctification (the Bride preparing herself), and glorification.

4) Grace and Abundance

  • Meaning: The miracle at Cana, where Jesus transforms water into an abundance of high-quality wine, is a powerful symbol of God's grace and the superior blessings of the New Covenant compared to the Old. The Law (represented by the water purification jars and the ritualistic washing) was good, but incomplete; it pointed to Christ. Christ brings a new, overflowing spiritual reality (the "new wine") that surpasses the old. This emphasizes the Reformed understanding of salvation by grace alone, where God provides abundantly for His people far beyond what they could ever expect or earn.

5) Eschatological Hope

  • Meaning: The long preparation period, the groom's unpredictable return, and the ultimate week-long feast all point to the eschatological hope of believers. We are currently in the "betrothal" period, awaiting the Lord's return, and the ultimate consummation of the marriage will be the Marriage Supper of the Lamb in eternity. This provides comfort and motivation for steadfast faith while awaiting His coming.

In summary, Jewish wedding feasts in Jesus' time were intricate, multi-layered events symbolizing the deep covenantal bond between a man and a woman, and prophetically pointing to the even deeper, eternal covenant between God and His people, culminating in the joyous union of Christ and His Church. These customs provide rich imagery for understanding key New Testament teachings and fundamental Reformed doctrines.