Q: 성령은 영원전부터 계셨고 영원하시며, 태초부터 계셨으며, 구약성경에는 하나님의 영이 사람들 위에 임하신 사례가 있이어요, 즉, 하나님의 영이 이미 세상에 있었음에도,
왜 예수님은 요한복음( 요한복음 14:16, 26, 15:26, 16:7 등)에서 제자들에게 ‘보혜사’ 곧 성령을 보내주겠다고 하신 건가요? 성경이 자기모순을 보이고 있는 건가요? 아니면 ‘보혜사’는 구약의 하나님의 영과 다른 존재인가요? 이 부분을 어떻게 이해해야 할까요?
구약의 하나님의 영과 신약의 성령 (보혜사): 모순인가, 점진적 계시인가?
"구약 시대에도 하나님의 영이 사람들에게 임했는데, 왜 예수님은 요한복음에서 제자들에게 보혜사 성령을 보내겠다고 말씀하셨는가? 성경이 스스로 모순되는 것인가, 아니면 신약의 보혜사가 구약의 하나님의 영과 다른 존재인가?"라는 질문은 신학적으로 매우 중요하며, 성경의 점진적 계시와 구속사적 맥락을 이해하는 데 핵심적인 부분임.
결론적으로, 성경은 모순되지 않으며, 구약의 "하나님의 영"과 신약의 "보혜사 성령"은 동일한 위격이되 그 임재와 사역 방식에서 질적인 차이와 심화된 계시를 보여줌. 이는 개혁주의 신학에서 강조하는 성경의 통일성과 구속사의 연속성 속에서 이해할 수 있음.
1. 구약의 "하나님의 영" (רוּחַ אֱלֹהִים, Ruach Elohim)
구약성경에서 "하나님의 영" 또는 "여호와의 영"은 하나님의 임재와 활동을 나타내는 강력한 표현임. 이는 하나님의 초월성과 내재성을 동시에 보여줌.
1) 하나님의 초월적 주권과 내재적 활동 (구약에 나타난 성령님)
하나님은 우주 만물을 창조하시고 다스리시는 초월적인 분으로, 구약에서 하나님의 영(성령님)은 주로 다음과 같은 방식으로 활동함.
- 창조와 생명 유지: 창세기 1:2에서 하나님의 영은 수면 위에 운행하시며 창조 활동에 참여함. 시편 104:30은 주께서 주의 영을 보내사 피조물을 새롭게 하신다고 노래함.
- 능력 부여: 사사 시대에 하나님의 영은 삼손이나 기드온과 같은 사사들에게 특별한 힘과 능력을 부여하여 이스라엘을 구원하는 사역을 감당하게 함 (사사기 3:10, 14:6).
- 예언과 계시: 선지자들에게 임하여 하나님의 말씀을 대언하게 하거나, 특정한 계시를 보여주심 (이사야 61:1, 에스겔 2:2).
- 기술과 지혜: 브살렐에게는 하나님의 영이 임하여 성막 건축을 위한 지혜와 총명, 지식과 여러 가지 재능을 얻게 함 (출애굽기 31:3).
- 통치와 지도력: 사울과 다윗에게 하나님의 영이 임하여 왕으로서 백성을 통치할 능력을 주심 (사무엘상 10:10, 16:13).
2) 구약 시대 하나님의 영의 특징 (선택적, 일시적, 특정한 목적을 위함)
- 구약에서 하나님의 영의 임재는 주로 1) 선택적이고 2) 일시적이며 3) 특정한 목적을 위해 임했음.
- 왕, 선지자, 사사와 같은 특정 인물이나 특정 과업 수행을 위해 잠시 머물렀다가 떠나기도 했음.
- 이는 모든 믿는 자에게 영구적으로 내주하는 방식이 아니었음.
- 또한, 아직 메시아의 오심과 사역이 완전히 성취되지 않았으므로, 성령의 구원론적이고 교회론적인 사역은 제한적이었음.
2. 신약의 "보혜사 성령" (파라클레토스, παράκλητος, Paraklētos)
예수님께서 요한복음에서 약속한 "보혜사 성령"은 구약의 "하나님의 영"과 동일한 삼위일체 하나님 이심.
그러나 그 임재와 사역의 방식과 깊이에 있어서는 질적인 차이가 존재함.
1) 예수님의 약속과 오순절 성취:
- 예수님은 제자들에게 자신이 떠나가야만 "보혜사"(요한복음 14:16, 26, 15:26, 16:7)를 보내주실 것이라고 말씀함
- 이 "또 다른 보혜사" (요한복음 14:16)는 예수님 자신이 제자들의 첫 번째 보혜사와는 (본질적으로는 동일하지만) 위격상에서 차이가 있는 "또 다른 보혜사(성령님)"임
(요한복음 14:16)
내가 아버지께 구하겠으니 그가 또 다른 보혜사를 너희에게 주사 영원토록 너희와 함께 있게 하리니
- 예수님 자신이 제자들의 첫 번째 보혜사, 즉, 변호자이자 상담자이셨고,
- 예수님 승천 이후 사도행전 2장의 오순절 사건을 통해, 예수님의 약속, 즉 또 다른 보혜사가 성도 개개인에게 임함으로 성취됨.
2) 신약 시대 보혜사 성령의 사역과 특징:
- 모든 참된 믿는 성도들에게 임하며 항구적 내주: 성령은 더 이상 선택적, 일시적으로 임하는 것이 아니라, 예수 그리스도를 믿는 모든 성도 안에 영원히 내주하심 (고린도전서 3:16, 에베소서 1:13-14). 이는 구약 시대에는 볼 수 없었던 새로운 차원의 임재임.
- 죄에 대한 책망과 의에 대한 증거: 성령은 세상에 오셔서 죄와 의와 심판에 대하여 책망하심 (요한복음 16:8-11). 이는 단순히 죄를 지적하는 것을 넘어, 사람들이 자신의 죄를 깨닫고 회개하게 하며, 예수 그리스도 앞으로 나아가게 하며, 예수그리스도의 의를 증거하게 함.
- 진리로 인도하심: 성령은 모든 진리 가운데로 인도하시고, 예수님에 관한 것을 가르치고 생각나게 하심 (요한복음 14:26, 16:13-14). 이는 성도들이 하나님의 말씀을 깊이 이해하고 따르도록 돕는 역할을 함.
- 새로운 출생(거듭남): 성령은 영적으로 죽었던 자들을 거듭나게 하여 새로운 생명을 주심 (요한복음 3:5-8, 디도서 3:5). 이는 구원받은 자들 안에 내면적인 변화를 일으키는 근원적인 사역임.
- 성화와 성령의 열매: 성령은 성도들 안에 거하시면서 성화의 과정을 이끌어가시며, 사랑, 희락, 화평 등의 성령의 열매를 맺게 하심 (갈라디아서 5:22-23).
- 교회 형성 및 능력 부여: 성령은 그리스도의 몸 된 교회를 형성하고, 성도들에게 다양한 은사를 주어 복음 전파와 교회의 덕을 세우게 하심 (고린도전서 12:4-11, 사도행전 1:8).
3. 모순이 아닌 "점진적 계시"와 "구속사적 완성"
성경은 구약의 "하나님의 영"과 신약의 "보혜사 성령"이 다른 위격임을 말하는 것이 아님. 오히려 이는 하나님의 구속 계획이 그리스도 예수님을 통해 완성됨에 따라 성령의 사역이 질적으로 심화되고 확장되었음을 보여주는 점진적 계시의 핵심적인 예시임.
1) (성령) 삼위일체 하나님의 동일 위격:
- 개혁주의 신학은 성령이 삼위일체 하나님의 한 위격으로서 구약 시대에도 활동하셨음을 분명히 함.
- 구약의 하나님의 영은 신약의 성령과 본질적으로 동일한 분이심.
- 즉, 그분은 어제나 오늘이나 영원토록 동일하신 하나님이심.
2) 그리스도 중심적 이해:
- 예수 그리스도의 오심, 십자가 죽음, 부활, 승천은 하나님의 구속사의 정점임.
- 구약 시대에는 그리스도의 구원 사역이 그림자와 예언으로 존재했기에, 성령의 사역도 그에 상응하는 범위와 방식으로 이루어짐
- 그러나 그리스도께서 모든 것을 성취하신 후에는, 성령께서 그리스도의 구속 사역을 모든 믿는 자에게 적용하고 내주하시며 영원한 관계를 맺는 새로운 시대가 열린 것임.
[참고] 구속사란?
구속사(救贖史)라는 단어는 한자로 “구할 구(救)”, “살 속(贖)”, “역사 사(史)”로
- 구(救): ‘구하다’, ‘건지다’, ‘도와주다’라는 뜻. 여기서는 ‘구원하다’의 의미.
- 속(贖): ‘값을 치르고 사다’, ‘대신 값을 지불하다’라는 뜻. 신학적으로 죄의 값을 치르고 죄에서 해방시킨다는 의미
- 사(史): ‘역사’라는 뜻으로, 사건이나 사실을 기록한 이야기, 또는 그 흐름을 의미.
따라서 구속사는 “값을 치르고(속) 구원하여(구) 이루어진 역사(사)”**라는 뜻.
3) 새 언약 시대의 특징:
- 예수님께서 말씀하신 "보혜사"는 새 언약의 시대에 도래할 성령의 사역을 의미함.
- 구약의 옛 언약 아래에서는 율법이 외적으로 주어졌고, 영의 임재는 제한적이었음.
- 그러나 예레미야 31:31-34에서 예언된 새 언약은 하나님께서 자신의 법을 백성의 속에 두시고 그 마음에 기록하실 것이며, 모두가 하나님을 알게 될 것이라고 말함.
- 이 새 언약은 그리스도의 피로 확정되었으며, 성령의 항구적인 내주와 개인적인 역사를 통해 성취됨.
- 오순절 성령 강림은 이 새 언약 시대의 개막을 알리는 결정적인 사건이었음.
4) 질적인 차이와 충만함:
- 요한복음 7:39은 "이는 그를 믿는 자들이 받을 성령을 가리켜 말씀하신 것이라 (예수께서 아직 영광을 받지 아니하셨으므로 성령이 아직 그들에게 계시지 아니하시더라)"고 명확히 말함.
- 여기서 "계시지 아니하시더라"는 성령이 구약 시대에 전혀 존재하지 않았다는 의미가 아니라,
- 그리스도의 십자가와 부활, 승천 이후에 경험될 성령의 새로운 차원, 즉 충만하고 항구적인 내주와 능력 있는 사역을 의미함. 이는 단순한 양적 증가가 아닌, 질적인 심화와 완성의 차이임.
4. 결론: 어떻게 이해할 것인가? (Summary of Understanding)
성경은 모순되지 않음. 구약의 "하나님의 영"과 신약의 "보혜사 성령"은 동일한 삼위일체 하나님의 위격인 성령이심.
- 동일한 성령: 구약의 하나님의 영은 하나님의 주권적인 능력과 임재를 다양한 방식으로 보여주었음. 신약의 보혜사 성령은 바로 그 동일한 성령이심.
- 점진적 계시와 구속사적 완성: 예수 그리스도의 구속 사역이 완성됨에 따라, 성령의 사역 방식은 구약에서 신약으로 질적인 도약을 이루었음. 구약 시대에는 주로 특정 개인에게 특정 목적을 위해 선택적이고 일시적으로 임했지만, 신약의 새 언약 시대에는 그리스도를 믿는 모든 성도 안에 영구적으로 내주하시며, 내면적인 변화와 진리로 인도하고, 그리스도를 영화롭게 하는 사역을 하심.
- 새로운 관계: 예수님이 "보혜사"를 보내신다는 것은 죄인이 된 인간과 하나님의 관계가 옛 언약과는 다른, 더 친밀하고 깊은 영원한 관계로 들어섰음을 의미함. 성령의 내주하심을 통해 성도들은 하나님을 "아바 아버지"라 부를 수 있게 되었고, 그리스도의 몸 된 교회를 이루며, 천국 시민으로서의 삶을 살아갈 수 있게 되었음.
따라서 구약의 하나님의 영과 신약의 보혜사 성령은 모순되지 않고, 오히려 하나님의 통일된 구속 계획 속에서 성령의 사역이 점진적으로 계시되고 완성되었음을 보여주는 아름다운 증거임. 이는 그리스도의 오심이 가져온 구속사적 전환점과 새 언약의 은혜가 얼마나 놀라운지를 깨닫게 해줌.
God's Spirit in the Old Testament vs. the Holy Spirit (Comforter) in the New Testament: Contradiction or Progressive Revelation?
The question, "If the Spirit of God was already upon people in the Old Testament, why did Jesus tell His disciples in the Gospel of John that He was going to send the Comforter, the Holy Spirit? Is the Bible contradictory, or is the Comforter different from the Spirit of God in the Old Testament?" is a theologically crucial one. It is key to understanding the progressive revelation of Scripture and the redemptive-historical context. In conclusion, the Bible is not contradictory. While the "Spirit of God" in the Old Testament and the "Holy Spirit, the Comforter" in the New Testament are the same person of the Godhead, their presence and mode of operation show a qualitative difference and a deeper, intensified revelation. This can be understood within the unity of Scripture and the continuity of redemptive history, as emphasized in Reformed theology.
1. The "Spirit of God" (רוּחַ אֱלֹהִים, Ruach Elohim) in the Old Testament
In the Old Testament, the "Spirit of God" or "Spirit of the LORD" is a powerful expression of God's presence and activity. It demonstrates both God's transcendence and immanence simultaneously.
1) God's Transcendent Sovereignty and Immanent Activity:
God is transcendent, the one who created and rules over all the universe. At the same time, He immanently works on earth through His Spirit. In the Old Testament, the Spirit of God primarily functioned in the following ways:
- Creation and Sustaining Life: In Genesis 1:2, the Spirit of God hovers over the waters, participating in creation. Psalm 104:30 sings that the Lord sends forth His Spirit to renew creation.
- Empowerment: During the time of the Judges, the Spirit of God came upon figures like Samson or Gideon, granting them special strength and abilities to deliver Israel (Judges 3:10, 14:6).
- Prophecy and Revelation: The Spirit came upon prophets, enabling them to speak God's words or to reveal specific messages (Isaiah 61:1, Ezekiel 2:2).
- Skill and Wisdom: Bezaleel was filled with the Spirit of God, granting him skill, intelligence, knowledge, and craftsmanship for building the tabernacle (Exodus 31:3).
- Rule and Leadership: The Spirit of God came upon Saul and David, enabling them to rule the people as kings (1 Samuel 10:10, 16:13).
2) Characteristics of the Spirit's Presence in the Old Testament:
In the Old Testament, the presence of God's Spirit was primarily selective, temporary, and for specific purposes. It would sometimes rest on particular individuals (like kings, prophets, or judges) or for specific tasks, and then depart. This was not a permanent indwelling in all believers. Furthermore, since the coming and work of the Messiah had not yet been fully accomplished, the Spirit's redemptive and ecclesiological (church-related) ministries were limited.
2. The "Comforter, the Holy Spirit" (παράκλητος, Paraklētos) in the New Testament
The "Comforter, the Holy Spirit" whom Jesus promised in the Gospel of John is the same third person of the Triune God. However, there is a qualitative difference in the mode and depth of His presence and ministry.
1) Jesus' Promise and Pentecostal Fulfillment:
Jesus told His disciples that He would send the "Comforter" (John 14:16, 26, 15:26, 16:7) only after He departed. This Comforter is called "another Comforter" (John 14:16), implying that Jesus Himself was the disciples' first Comforter, their advocate and counselor. This promise was fulfilled through the event of Pentecost in Acts 2 after Jesus' ascension.
2) Ministry and Characteristics of the Holy Spirit (Comforter) in the New Testament:
- Permanent Indwelling: The Holy Spirit no longer comes selectively and temporarily, but dwells permanently within every believer in Jesus Christ (1 Corinthians 3:16, Ephesians 1:13-14). This is a new dimension of presence not seen in the Old Testament.
- Conviction of Sin and Testimony to Righteousness: The Spirit comes to convict the world concerning sin, righteousness, and judgment (John 16:8-11). This goes beyond mere identification of sin, enabling people to realize their sin, repent, and bear witness to the righteousness of Jesus Christ.
- Guidance into Truth: The Spirit guides believers into all truth and teaches and reminds them of what Jesus said (John 14:26, 16:13-14). He helps believers to deeply understand and follow God's Word.
- New Birth (Regeneration): The Holy Spirit regenerates those who were spiritually dead, granting them new life (John 3:5-8, Titus 3:5). This is a foundational ministry that causes an inward transformation in the redeemed.
- Sanctification and Fruit of the Spirit: The Holy Spirit dwells in believers, leading them in the process of sanctification and producing the fruit of the Spirit, such as love, joy, and peace (Galatians 5:22-23).
- Church Formation and Empowerment: The Holy Spirit forms the church, the body of Christ, and grants various spiritual gifts to believers for the proclamation of the Gospel and the edification of the church (1 Corinthians 12:4-11, Acts 1:8).
3. Not a Contradiction, but "Progressive Revelation" and "Redemptive-Historical Fulfillment"
The Bible does not state that the "Spirit of God" in the Old Testament and the "Comforter, the Holy Spirit" in the New Testament are different persons of the Godhead. Rather, it shows that as God's redemptive plan was completed through Christ, the Spirit's ministry qualitatively deepened and expanded. This is a key example of progressive revelation.
1) The Same Person of the Triune God:
Reformed theology affirms that the Holy Spirit, as a person of the Triune God, was active even in the Old Testament era. The Spirit of God in the Old Testament is essentially the same Person as the Holy Spirit in the New Testament. In other words, He is the same God yesterday, today, and forever.
2) Christocentric Understanding:
The coming, crucifixion, resurrection, and ascension of Jesus Christ are the climax of God's redemptive history. The ministry of the Holy Spirit is intimately connected with the ministry of Christ. In the Old Testament, Christ's work of salvation existed in shadow and prophecy, so the Spirit's ministry was correspondingly within that scope and manner. However, after Christ accomplished all things, a new era began where the Holy Spirit applies Christ's redemptive work to all believers, indwells them, and establishes an eternal relationship with them.
3) Characteristic of the New Covenant Era:
Jesus' reference to sending the "Comforter" signifies the Spirit's ministry that would arrive in the New Covenant era. Under the Old Covenant, the Law was given externally, and the Spirit's presence was limited. However, the New Covenant, prophesied in Jeremiah 31:31-34, states that God would put His law within His people and write it on their hearts, and all would know Him. This New Covenant was confirmed by Christ's blood and is fulfilled through the Spirit's permanent indwelling and personal work. The Pentecost event was a decisive moment marking the inauguration of this New Covenant era.
4) Qualitative Difference and Fullness:
John 7:39 clearly states, "Now this he said about the Spirit, whom those who believed in him were to receive, for as yet the Spirit had not been given, because Jesus was not yet glorified." Here, "had not been given" does not mean the Spirit did not exist at all in the Old Testament. Rather, it refers to a new dimension of the Spirit to be experienced after Christ's crucifixion, resurrection, and ascension—namely, a full, permanent indwelling and a powerful ministry. This is not simply a quantitative increase but a qualitative deepening and completion.
4. Conclusion: How to Understand This?
The Bible is not contradictory. The "Spirit of God" in the Old Testament and the "Comforter, the Holy Spirit" in the New Testament are the same person of the Triune God, the Holy Spirit.
- The Same Holy Spirit: The Spirit of God in the Old Testament demonstrated God's sovereign power and presence in various ways. The Comforter in the New Testament is that same Holy Spirit.
- Progressive Revelation and Redemptive-Historical Fulfillment: With the completion of Jesus Christ's redemptive work, the mode of the Spirit's ministry made a qualitative leap from the Old Testament to the New Testament. In the Old Testament, the Spirit primarily came selectively and temporarily upon specific individuals for particular purposes. However, in the New Covenant era, in those who believe in Christ, the Spirit permanently indwells all believers, brings about internal transformation, guides them into truth, and glorifies Christ.
- A New Relationship: Jesus' promise to send the "Comforter" signifies that the relationship between sinful humanity and God has entered a new, more intimate, and eternal relationship than under the Old Covenant. Through the indwelling of the Holy Spirit, believers can call God "Abba, Father," form the body of Christ, and live as citizens of heaven.
Therefore, the Spirit of God in the Old Testament and the Comforter in the New Testament are not contradictory. Instead, they are a beautiful testament to how the Spirit's ministry was progressively revealed and completed within God's unified plan of salvation. This helps us understand how amazing the redemptive-historical turning point brought by Christ's coming and the grace of the New Covenant truly are.
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