2. 성경 기본 개념_단어 이해/믿음 (Faith)

[믿음의 사람] 3-2. 벌거벗은 노아 but 믿음의 사람?

thelmaoath 2025. 6. 11. 08:09

창세기 9장 21절의 의미와 '벌거벗음'의 분석임

창세기 9장 20-27절에 기록된 노아의 포도주 사건은 홍수 이후 인류 역사에서 중요한 전환점을 제시하는 동시에, 그 의미에 대한 다양한 해석을 불러일으키는 난해한 구절임. 특히 '벌거벗음'의 의미와 함의 행동은 단순히 시각적인 것에 그치지 않는 심각한 죄악으로 해석됨.

 

그럼에도 불구하고 그가 믿음의 사람, 의인이라 불릴 수 있던 것은 장차오실 그리스도를 기다리는 믿음이 있었기 때문임


I. 창세기 9장 21절 원문 및 '벌거벗음'의 의미

창세기 9장 21절 (개역개정):

  • "포도주를 마시고 취하여 그 장막 안에서 벌거벗은지라" (원문: "וישת מן היין וישכר ויתגל בתוך אהלה")
  • וישת מן היין (vayyesht min ha-yayin): "그리고 그가 포도주를 마셨다"는 의미임.
  • וישכר (vayyishkar): "그리고 그는 취했다"는 의미로, 히브리어 동사 shakar(שׁכר)는 '취하다', '술에 취하다'는 뜻임.
  • ויתגל (vayyitgal): "그리고 그가 벌거벗었다 / 드러났다"는 의미임. 히브리어 동사 galah(גלה)의 재귀형 동사 hitpa'el형으로, '스스로를 드러내다', '벌거벗다'는 의미를 가짐. 문맥에 따라 수동형으로 '드러나게 되다'로도 해석될 수 있음.
  • בתוך אהלה (betokh 'aholo): "그의 장막 안에서"라는 의미임.

'벌거벗음' (ערוה, 'erwah)의 의미

  • 창세기 9장 21절 자체에는 직접적으로 '아르와'('erwah)라는 단어가 사용되지 않았으나 (22절에 함이 본 '아비의 하체/벌거벗음'에 사용됨), 여기서의 '벌거벗음'은 단순히 의복을 입지 않은 물리적인 상태를 넘어섬.
  • 히브리어 아르와'('erwah)는 통상 성기 또는 음부를 가리키며, 비유적으로는 수치심, 드러냄, 폭로, 취약성을 의미함.
  • 레위기 18장과 20장에서 '하체를 범하다'(galah 'erwah', גלה ערות)라는 표현은 성적인 관계를 맺거나 성적으로 침해하는 것을 의미하는 완곡어법으로 사용됨.
  • 따라서 노아가 '벌거벗었다'는 것은 그가 매우 취약하고 수치스러운 상태에 있었음을 암시하며, 함이 '아비의 하체를 보았다'는 것은 단순한 시각적 관찰을 넘어선 심각한 위반 행위였을 가능성이 높음.

II. 사건의 전개 및 함의 행동 분석임

창세기 9장 20-27절의 사건은 다음과 같이 전개됨.

 

1) 노아의 취함과 노출 (20-21절)

 

노아는 홍수 후 농부가 되어 포도원을 경작하고 포도주를 마심. 그리고 술에 취해 장막 안에서 벌거벗은 상태로 잠듦. 이는 노아의 인간적인 연약함과 함께, 육체적인 취약성과 수치스러운 상황에 처했음을 보여줌. '취함' 자체가 죄로 명시된 것은 아니지만, 그로 인해 '노출'이라는 불미스러운 결과가 발생함.

 

2) 함의 행동 (22절) 

 

A. '하체를 보고': 위에서 설명했듯, 단순한 시각적인 행위를 넘어선 것으로 해석될 수 있음. 일부 해석은 함이 노아의 취약한 상태를 이용해 성적인 침해(강간)를 가했거나, 적어도 강한 성적 불경을 저질렀을 가능성을 제기함. 레위기의 용법에 비추어 볼 때, 이는 단순한 '보기'가 아니라 '하체를 드러내는 행위에 참여하거나 묵인함' 또는 '권위를 훼손하는 성적 모욕'을 의미할 수 있음.

 

B. '밖으로 나가서 그의 두 형제에게 알리매': 함은 아버지의 수치를 가려주기는커녕, 이를 비웃고 널리 알림으로써 아버지의 권위와 명예를 심각하게 훼손했음. 고대 근동 사회에서 부모의 권위는 절대적이었으며, 이를 조롱하거나 모욕하는 행위는 큰 죄였음. 이는 단순한 무례를 넘어, 아버지의 권위에 대한 도전이자 일종의 '전복' 시도로 해석될 수 있음.

 

3) 셈과 야벳의 행동 (23절)

 

A. "셈과 야벳이 옷을 가져다가 자기들의 어깨에 메고 뒷걸음쳐 들어가서 그들의 아버지의 하체를 덮었으며 그들이 얼굴을 돌이키고 그들의 아버지의 하체를 보지 아니하였더라"

 

B. 두 형제는 아버지의 수치를 가리기 위해 의도적으로 뒤로 걸어가 얼굴을 돌림으로써 아버지를 존중하고 그분의 수치를 보지 않으려는 극도의 경의와 효도를 보였음. 이는 함의 행동과 극명하게 대조됨.

 

4) 노아의 저주와 축복 (24-27절

 

A. 노아가 술이 깨어 함의 행동을 알게 된 후, 함이 아닌 그의 아들 가나안을 저주함. "가나안은 저주를 받아 그의 형제들의 종의 종이 되기를 원하노라."

 

B. 반면 셈과 야벳은 축복을 받음. "셈의 하나님 여호와를 찬송하리로다 가나안은 셈의 종이 되고", "하나님이 야벳을 창대하게 하사 셈의 장막에 거하게 하시고 가나안은 그의 종이 되게 하시기를 원하노라."

 

C. 가나안에 대한 저주는 함의 죄가 그의 후손을 통해 나타나거나, 가나안이 이 죄에 가담했을 가능성, 또는 이 저주가 훗날 이스라엘(셈의 후손)이 가나안을 정복하는 것을 정당화하는 신학적, 역사적 설명을 제공하는 것으로 해석됨.


III. 문화적 및 역사적 배경 분석

1) 고대 근동 사회의 부권(父權)과 명예-수치 문화

 

 A. 고대 근동 사회는 강력한 가부장적 구조를 가지고 있었으며, 아버지의 권위와 명예는 절대적이었음. 부모에 대한 불경은 극히 심각한 죄로 여겨졌음.

 

B. '수치'를 드러내는 행위는 공동체 내에서의 지위와 평판을 파괴하는 것이었음. 노아의 '벌거벗음'은 그의 취약한 상태와 함께 권위의 일시적인 상실을 상징하며, 함의 행동은 이 수치를 극대화하고 아버지의 권위를 의도적으로 훼손하려는 시도로 볼 수 있음.

 

2) '하체를 드러내다' (galah 'erwah, גלה ערות)의 의미

 

A. 이 표현은 단순히 '나체를 보다'는 의미를 넘어섬. 레위기 18장과 20장의 근친상간 금지 조항에서 이 표현은 **'성적인 관계를 맺는 것'**을 의미하는 표준적인 완곡어법으로 사용됨 (예: "네 아버지의 하체를 범하지 말라" = "네 아버지와 성관계를 맺지 말라").

 

B. 이러한 용례 때문에 많은 주석가들은 함의 죄가 단순히 노아의 나체를 본 것을 넘어선 성적인 침해(예: 강간, 근친상간적 행위)나 심각한 성적 모욕을 포함했을 것이라고 추정함. 노아가 술에 취해 의식을 잃은 상태에서 함이 아버지를 성적으로 모욕했거나, 어머니(노아의 아내)와 성관계를 맺었을 가능성도 제기됨 (이 경우 '아버지의 하체'는 '아버지의 아내'를 의미하는 완곡어법).

 

C. 이러한 해석은 함의 행동이 단순한 무례를 넘어선, 신성모독적이고 성적인 패륜 행위였다고 보게 함. 이 관점에서 보면 함의 행동이 가나안에 대한 저주로 이어진 이유도 더욱 명확해짐.

 

3) 가나안에 대한 저주

 

 A. 저주가 함이 아닌 그의 아들 가나안에게 내려진 이유는 여러 해석이 있음.

 

B. 함의 범죄 가담: 가나안이 이 범죄에 직간접적으로 가담했을 가능성.

 

C. 함의 미래 행위의 예표: 함의 행동이 그의 후손인 가나안 민족의 미래의 죄악(성적 부도덕, 우상 숭배 등)을 예표하며, 저주가 가나안의 후손들에게 적용된 것.

 

D. 역사적 정당화: 이스라엘 백성(셈의 후손)이 훗날 가나안 땅을 정복하게 될 것을 신학적으로 설명하고 정당화하는 역할. 가나안 민족의 도덕적 타락과 우상 숭배는 이 저주의 성취로 이해되었음.


결론: 창세기 9장 21절에서 노아가 '벌거벗었다'는 것은 그가 육체적으로 취약하고 수치스러운 상태에 있었음을 의미함. 그리고 함이 '아비의 하체를 보았다'는 것은 단순한 시각적 관찰을 넘어선 심각한 부권 침해와 모욕, 또는 더 나아가 성적인 패륜 행위였을 가능성이 높음.

 

이 사건은 고대 근동의 부권 중심 사회에서 아버지의 권위에 대한 존중과 명예의 중요성을 극명하게 보여줌. 함의 행동은 무례를 넘어선 권위에 대한 도전이자 패륜으로 간주되었고, 이는 그의 후손인 가나안에게 저주로 이어졌음. 반면 셈과 야벳의 행동은 아버지에 대한 깊은 경의와 효도를 나타냈으며, 그들에게는 축복이 임했음.

 

따라서 창세기 9장의 노아의 포도주 사건은 단순히 개인의 취약성을 보여주는 에피소드를 넘어, 죄와 불순종의 결과가 어떻게 대대에 걸쳐 영향을 미치며, 동시에 순종과 경외가 어떻게 축복으로 이어지는지를 보여주는 중요한 교훈적인 서사임.


 

The Meaning of Genesis 9:21 and "Nakedness"

The account of Noah's vineyard in Genesis 9:20-27 presents a pivotal moment in post-Flood human history, while also being a challenging passage that has spurred diverse interpretations. In particular, the meaning of "nakedness" and Ham's actions extend beyond mere visual observation, implying a serious transgression.


I. Genesis 9:21 Original Text and the Meaning of 'Nakedness'

  1. Genesis 9:21 (NIV): "He drank some of it and became drunk, and lay uncovered inside his tent." (Original Hebrew: "וישת מן היין וישכר ויתגל בתוך אהלה") A. וישת מן היין (vayyesht min ha-yayin): This means "And he drank from the wine." B. וישכר (vayyishkar): This means "And he became drunk." The Hebrew verb shakar (שׁכר) means 'to be drunk.' C. ויתגל (vayyitgal): This means "And he uncovered himself / was exposed." This is the hitpa'el stem of the Hebrew verb galah (גלה), meaning 'to uncover,' 'reveal,' or 'disclose.' It can be interpreted as 'he exposed himself' or 'he became exposed' depending on the nuance of the reflexive form. D. בתוך אהלה (betokh 'aholo): This means "inside his tent."
  2. Meaning of 'Nakedness' (ערוה, 'erwah): A. Although the specific term 'erwah' is not directly used in Genesis 9:21 itself (it appears in v. 22 regarding Ham seeing his father's 'nakedness/private parts'), the context implies more than just physical nudity. B. In Hebrew, 'erwah' generally refers to the genitals or private parts and, by extension, metaphorically signifies shame, exposure, vulnerability, or disgrace. C. In Leviticus 18 and 20, the phrase "uncover nakedness" (galah 'erwah', גלה ערות) is used as a standard euphemism for engaging in sexual relations or committing a sexual transgression (e.g., "Do not uncover the nakedness of your father" = "Do not have sexual relations with your father's wife"). Given these uses, Noah being "uncovered" suggests he was in a highly vulnerable and shameful state, and Ham "seeing the nakedness of his father" implies a severe violation beyond mere visual observation.

II. Analysis of the Event and Ham's Action

The events in Genesis 9:20-27 unfold as follows:

  1. Noah's Drunkenness and Exposure (vv. 20-21): Noah, having become a farmer after the Flood, cultivates a vineyard, drinks its wine, becomes drunk, and falls asleep naked in his tent. This highlights Noah's human frailty and places him in a physically vulnerable and shameful situation. While drunkenness itself isn't explicitly condemned as a sin here, it leads to the unfortunate consequence of 'exposure.'
  2. Ham's Action (v. 22): A. 'Saw his father's nakedness': As discussed, this might imply more than just visual observation. Based on Levitical parallels, some interpretations suggest that Ham might have taken advantage of Noah's vulnerable state to commit a sexual transgression (e.g., rape, an incestuous act) or, at the very least, a profound act of sexual disrespect. This implies it was not merely 'seeing' but participating in or condoning the act of 'uncovering' or a sexual humiliation that violated patriarchal authority. B. 'Told his two brothers outside': Instead of covering his father's shame, Ham mocked and publicized it, severely undermining Noah's authority and honor. In ancient Near Eastern societies, parental authority was paramount, and mocking or disrespecting a parent was considered an extremely grave offense. This can be seen not just as disrespect but as a challenge to or even an attempted 'usurpation' of his father's authority.
  3. Shem and Japheth's Action (v. 23): A. "But Shem and Japheth took a garment and laid it across their shoulders; then they walked in backward and covered their father's nakedness. With their faces turned away, they did not look at their father's nakedness." B. These two brothers acted in stark contrast to Ham. They deliberately walked backward and turned their faces away, demonstrating extreme reverence and filial piety to cover their father's shame without even looking at it.
  4. Noah's Curse and Blessings (vv. 24-27): A. When Noah awoke and learned what Ham had done, he cursed Canaan (Ham's son), not Ham directly. "Cursed be Canaan! The lowest of slaves will he be to his brothers." B. In contrast, Shem and Japheth received blessings. "Praise be to the Lord, the God of Shem! May Canaan be the slave of Shem. May God extend Japheth's territory; may Japheth live in the tents of Shem, and may Canaan be their slave." C. The reason for the curse falling on Canaan instead of Ham is subject to various interpretations. It could imply Canaan's direct or indirect involvement in the transgression, or that Ham's action foreshadowed the future wickedness (e.g., sexual immorality, idolatry) of his descendant, the Canaanite peoples, upon whom the curse would later be fulfilled. This curse then served as a theological and historical explanation for the later subjugation of the Canaanites by the Israelites (descendants of Shem).

III. Cultural and Historical Background Analysis

  1. Patriarchal Authority and Honor-Shame Culture in the Ancient Near East (ANE): A. ANE societies had powerful patriarchal structures, where the authority and honor of the father were absolute. Disrespecting a parent was considered an extremely severe offense. B. Acts of 'shame' or exposure were devastating to one's status and reputation within the community. Noah's 'nakedness' symbolizes his vulnerability and a temporary loss of authority, while Ham's action can be seen as an intentional attempt to maximize this shame and undermine his father's authority.
  2. Meaning of 'Uncovering Nakedness' (galah 'erwah, גלה ערות): A. This phrase implies more than simply 'seeing nudity.' In the Levitical prohibitions against incest (Leviticus 18 and 20), this phrase is consistently used as a standard euphemism for 'engaging in sexual relations' (e.g., "Do not uncover the nakedness of your father" = "Do not have sexual relations with your father's wife"). B. Due to this linguistic parallel, many commentators infer that Ham's sin involved sexual transgression (e.g., rape, an incestuous act) or a severe sexual humiliation of his father, going beyond mere visual observation. It has also been suggested that Ham might have had sexual relations with Noah's wife (his own mother), with 'father's nakedness' serving as a euphemism for 'father's wife.' C. These interpretations view Ham's act as more than simple disrespect, seeing it as an act of sacrilege and sexual perversion, which helps to explain why the curse fell on Canaan.
  3. The Curse on Canaan: A. There are several interpretations regarding why the curse was placed upon Canaan instead of Ham. B. Canaan's Involvement: Canaan might have been directly or indirectly involved in the transgression. C. Foreshadowing Ham's Future Conduct: Ham's action could foreshadow the future wickedness (e.g., sexual immorality, idolatry) of his descendants, particularly the Canaanite peoples, upon whom the curse would later be fulfilled. D. Historical Justification: The curse also served as a theological explanation and justification for the later conquest of the land of Canaan by the Israelites (descendants of Shem). The Canaanites' moral depravity and idolatry were understood as a fulfillment of this curse.

Conclusion: In Genesis 9:21, Noah being 'uncovered' indicates his physical vulnerability and shame. Ham's act of 'seeing his father's nakedness' is interpreted as going beyond mere visual observation, implying a severe transgression of patriarchal authority and honor, or even an act of sexual perversion.

This event vividly illustrates the profound importance of respect for parental authority and honor in ancient Near Eastern society. Ham's actions were considered not just disrespectful but a challenge to authority and an act of perversion, leading to the curse upon his descendant, Canaan. In stark contrast, Shem and Japheth's actions demonstrated deep reverence and filial piety, resulting in blessings upon their lineages.

Thus, Noah's vineyard incident in Genesis 9 is more than just an episode revealing individual weakness; it serves as a crucial didactic narrative illustrating how the consequences of sin and disobedience can affect generations, while obedience and reverence lead to blessing.