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예수님의 열두 제자 시리즈: 11-2 요한복음과 요한 (요한복음은 왜 쓰여졌는가?, 다른 복음서와의 차이점은)

thelmaoath 2025. 6. 4. 06:35

I. 개요 : 요한복음

요한복음 20:31에 명시된 바와 같이, "오직 이것을 기록함은 너희로 예수께서 하나님의 아들 그리스도이심을 믿게 하려 함이요 또 너희로 믿고 그 이름을 힘입어 생명을 얻게 하려 함이니라." 즉, 수님의 신성(하나님의 아들 되심)과 그분을 통한 영원한 생명을 강조하는 데 목적이 있음.

 

요한복음의 특징 중 하나로, 요한복음의 저자인 사도 요한의 이름이 명시적으로 언급되지 않는 독특한 특징을 가짐. 그의 형제 야고보에 대한 언급도 최소화되어 있음. 이는 복음서의 근본적인 목적과 신학적 강조점 때문임.

 

1. 요한이 요한복음을 기록한 이유 (마가복음이 이미 존재했음에도 불구하고)임

마가복음은 가장 먼저 기록된 복음서로 추정되지만, 요한복음은 그 이후에 기록됨. 요한이 마가복음이 있음에도 불구하고 자신의 복음서를 쓴 이유는 다음과 같음:

  • 신학적 보완: 마가복음은 예수님의 인성과 사역을 간결하고 직접적으로 보여주지만, 요한은 예수님의 신성과 영원성에 대한 심도 깊은 신학적 진리를 보완하고자 했음.(성령에 이끌리어, 성경의 궁극적 저자는 성령님이심)
  • 이단 대응: 당시 영지주의와 같은 이단 사상이 예수님의 인성을 부정하거나 신성/영성을 왜곡하는 경향이 있었음. 요한복음은 예수님의 참된 신성과 인성, 그리고 참된 구원의 길을 명확히 제시함으로써 이러한 이단에 대응하려는 목적이 있었음.
  • 목격자적 증언: 사도 요한은 예수님의 가장 가까운 제자 중 한 명으로서, 예수님의 생애와 가르침에 대한 독특하고 직접적인 목격자적 증언을 제공하고자 했음. 특히 예수님의 마지막 사역 기간과 제자들과의 대화에 대한 상세한 기록은 요한만이 제공할 수 있는 것이었음.
  • 교회 성장의 필요: 초기 교회가 성장하면서 예수님에 대한 더욱 깊은 이해와 영적인 양육이 필요했고, 요한복음은 이러한 필요를 충족시키는 데 기여했음.

2. 요한복음에서 "요한"의 이름 대신 "예수께서 사랑하는 제자"로 언급된 이유

요한복음의 저자(사도 요한)가 자신의 이름을 명시적으로 언급하지 않고 "예수께서 사랑하시는 그 제자"(요 13:23; 19:26; 20:2; 21:7, 20)로 자신을 지칭하는 것은 다음 이유 때문으로 풀이됨:

  • 겸손과 예수 그리스도 중심: 저자 자신이 아닌 예수 그리스도에게 모든 영광과 초점을 맞추려는 겸손의 표현으로 해석됨. 복음서의 궁극적인 목적은 예수님을 증거하는 것이지, 저자를 드러내는 것이 아님.(나를 드러내는 것이 아님, 믿음의 증표) 
  • 독자 식별: 당시 독자들은 "예수께서 사랑하시는 그 제자"가 사도 요한임을 충분히 인지했을 것으로 예상됨.
  • 신학적 목적: 요한복음은 예수님의 신성과 그분의 영원한 생명을 강조하는 신학적 깊이를 지님. 저자의 이름을 내세우기보다 이러한 핵심 메시지에 집중하려 했던 것으로 보임.

3. 요한복음과 공관복음(마태, 마가, 누가)의 주요 차이점

요한복음은 마태, 마가, 누가복음(공관복음)과 기록 목적, 내용 구성, 신학적 강조점에서 현저한 차이를 보이며, 이는 요한복음이 독립적인 필요에 의해 기록되었음을 시사함.

 

1) 기록 목적의 차이

  • 공관복음: 예수님의 생애와 사역을 연대기적으로 기록하여 예수님이 구약이 예언 메시아임을 증명하고, 그분의 인성(사람으로서의 면모)과 행적을 보여주는 데 중점을 둠.
  • 요한복음: 요한복음 20:31에서 명시된 바와 같이, "오직 이것을 기록함은 너희로 예수께서 하나님의 아들 그리스도이심을 믿게 하려 함이요 또 너희로 믿고 그 이름을 힘입어 생명을 얻게 하려 함이니라." 즉, 예수님의 신성과 그분을 통한 영원한 생명을 강조하는 것이 주된 목적임.

2) 내용 구성 및 강조점의 차이

구분 공관복음 요한복음
주요 활동 무대 주로 갈릴리 사역에 큰 비중을 둠. 예수님의 예루살렘 사역과 유월절 기간의 긴 설교에 집중함.
기적/표적 비유, 축귀(귀신 쫓아냄), 다양한 기적에 중점을 둠. 예수님의 신성을 강조하는 독특한 기적("표적")들만 선별하여 기록함.
가르침 방식 비유, 천국 복음 선포, 직접적인 교훈. 대화와 담론(예: 니고데모, 사마리아 여인), "나는 ~이다" 선언.
신학적 강조 메시아의 인성(사람으로서의 면모), 하나님 나라. 예수님의 선재성, 신성, 성령의 역할, 믿음과 영생.
공통된 사건 예수님 탄생, 세례, 시험, 변형, 성찬식 등 많은 공통 사건이 등장함. 사건들 대부분 생략하고 독자적인 내용 위주로 구성됨.
 

3) 언어 및 문체의 차이

  • 공관복음: 직접적이고 간결한 문체를 사용하며, 아람어의 영향이 강함.
  • 요한복음: 단순한 단어와 문장 구조를 사용하지만, 심오한 신학적 의미를 담고 있으며, 상징주의와 이중적 의미를 자주 사용함(예: 빛과 어둠, 위에서 난 것).

4. 복음서들의 일반적인 기록 순서

대부분의 성경 학자들은 복음서의 기록 순서를 다음과 같이 추정함:

  1. 마가복음 (AD 65-70년경): 가장 먼저 기록.
  2. 마태복음 (AD 80-90년경): 마가복음과 Q 자료 참조.
  3. 누가복음 (AD 80-90년경): 마가복음과 Q 자료, 그리고 자체 수집 자료 참조.
  4. 요한복음 (AD 90-100년경): 공관복음서들보다 훨씬 나중에 기록.

5. 4대 복음서 비교표

구분 마태복음 마가복음 누가복음 요한복음
저자 사도 마태
(세리)
마가
(베드로의 통역자)
누가
(의사, 바울의 동역자)
사도 요한
(예수님의 사랑하는 제자)
기록 시기 AD 80-90년경 AD 65-70년경 AD 80-90년경 AD 90-100년경
대상 독자 유대인 기독교인 로마의 기독교인 이방인 기독교인
(데오빌로)
모든 사람, 특히 헬라적 배경의 기독인
예수님 핵심 묘사 예언된 왕 메시아 고난 받는 종 인자이시며 구원자 하나님의 아들이시며 생명
주요 강조점 예수님의 가르침,
율법 성취
예수님의 행동, 능력, 즉각성 예수님의 자비, 기도,
보편적 구원
예수님의 신성, 영생, "나는 ~이다" 선언
내용 구성 5대 강화, 구약 인용 많음 가장 짧고 간결, 역동적인 서술 예수님 탄생 서술, 여성 및 약자 강조 공관복음과 다른 독특한 내용, 심오한 신학
언급 생략 (공관↔요한) - 예수님 탄생, 족보, 산상수훈 등 - 예수님 탄생, 세례, 시험, 성찬식, 승천 등

The Uniqueness of the Gospel of John: Author, Purpose, and Comparison with Other Gospels

The Gospel of John has a unique characteristic in that the author, Apostle John, is not explicitly named. References to his brother James are also minimized. This stems from the Gospel's fundamental purpose and theological emphasis.

1. Why the Author's Name Isn't Mentioned in John's Gospel

The author of John's Gospel (Apostle John) refers to himself as "the disciple whom Jesus loved." The reasons for this self-designation are interpreted as follows:

  • Humility and Christ-Centeredness: This is seen as an expression of humility, aiming to direct all focus and glory not to the author himself, but to Jesus Christ. The ultimate purpose of the Gospel is to bear witness to Jesus.
  • Audience Recognition: It is presumed that contemporary readers would have readily identified "the disciple whom Jesus loved" as Apostle John.
  • Theological Emphasis: The core of John's Gospel lies in emphasizing Jesus' divinity and eternal life through Him. The author likely sought to concentrate on this essential message rather than foregrounding his own name.
  • Minimization of James' Mention: Since James, John's brother, was martyred before the Gospel of John was written, his mention is minimized in relation to the Gospel's main theological purpose.

2. Key Differences Between John's Gospel and the Synoptic Gospels (Matthew, Mark, Luke)

The Gospel of John exhibits significant differences from Matthew, Mark, and Luke (the Synoptic Gospels) in its purpose, content structure, and theological emphasis. This suggests that John's Gospel was written due to independent needs.

2.1. Differences in Purpose

  • Synoptic Gospels: Focus on chronologically recording Jesus' life and ministry to prove that Jesus is the prophesied Messiah, emphasizing His humanity and actions.
  • Gospel of John: As explicitly stated in John 20:31, "But these are written so that you may believe that Jesus is the Christ, the Son of God, and that by believing you may have life in his name." Its primary purpose is to emphasize Jesus' divinity and eternal life through Him.

2.2. Differences in Content Structure and Emphasis

FeatureSynoptic Gospels (Matthew, Mark, Luke)Gospel of John
Main Setting Primarily focus on Jesus' Galilean ministry. Concentrate on Jesus' Jerusalem ministry and long discourses during Passover events.
Miracles/Signs Emphasize parables, exorcisms, and various miracles. Selectively record unique miracles ("signs") that emphasize Jesus' divinity.
Teaching Style Parables, proclamation of the Kingdom of Heaven, direct teachings. Extended dialogues and discourses (e.g., Nicodemus, Samaritan woman), "I AM" statements.
Theological Emphasis The Messiah's humanity, the Kingdom of God. Jesus' pre-existence, divinity, the role of the Holy Spirit, faith, and eternal life.
Common Events Many common events appear, such as Jesus' birth, baptism, temptation, transfiguration, and the Last Supper. Most of these events are omitted, focusing on unique content.
 

3. Why the Gospel of John Was Written (Despite Mark's Gospel Already Existing)

While Mark's Gospel is presumed to be the earliest written, John had significant reasons for writing his own unique Gospel.

  • Theological Supplementation: If Mark's Gospel concisely presented Jesus' humanity and ministry, John aimed to provide deeper theological truths about Jesus' divinity and eternality, thereby supplementing existing Gospels.
  • Countering Heresy: At the time, the early church faced challenges from heretical doctrines like Gnosticism, which denied Jesus' humanity or distorted His spirituality. John's Gospel aimed to effectively counter these heretical teachings by clearly presenting Jesus' true divinity and humanity, and the genuine path to salvation.
  • Eyewitness Testimony: As one of Jesus' closest disciples, Apostle John sought to provide unique and direct eyewitness testimony of Jesus' life and teachings. In particular, the detailed records of Jesus' final ministry period and intimate conversations with His disciples were something only John could provide.
  • Needs of Church Growth: As the early church expanded, there was a need for a deeper understanding of Jesus and spiritual nourishment. John's Gospel contributed to fulfilling these theological and pastoral needs.

4. General Order of Gospels Written

Most biblical scholars estimate the order of the Gospels written as follows:

  1. Gospel of Mark (c. AD 65-70): Believed to be the earliest written.
  2. Gospel of Matthew (c. AD 80-90): Presumed to have utilized Mark and the Q source.
  3. Gospel of Luke (c. AD 80-90): Presumed to have used Mark, the Q source, and his own compiled material.
  4. Gospel of John (c. AD 90-100): Written significantly later than the Synoptic Gospels.

5. Comparison Table of the Four Gospels


Author Apostle Matthew (tax collector) Mark (Peter's interpreter) Luke (physician, Paul's companion) Apostle John (the disciple Jesus loved)
Date Written c. AD 80-90 c. AD 65-70 c. AD 80-90 c. AD 90-100
Target Audience Jewish Christians Roman Christians Gentile Christians (Theophilus) All people, especially Hellenistic Christians
Core Portrayal of Jesus The prophesied King Messiah The Suffering Servant The Son of Man and Savior The Son of God and Life
Main Emphasis Jesus' teachings, fulfillment of law Jesus' actions, power, immediacy Jesus' compassion, prayer, universal salvation Jesus' divinity, eternal life, "I AM" statements
Content Structure 5 major discourses, many OT citations Shortest and most concise, dynamic narrative Jesus' birth narrative, emphasis on women and marginalized Unique content from Synoptics, profound theology
Omissions (Synoptic ↔ John) - Jesus' birth, genealogy, Sermon on Mount - Jesus' birth, baptism, temptation, Last Supper, ascension (explicitly)