Bible Q&A : 사마리아인 들은 왜 예루살렘이 아닌 다른 곳에서 예배를 드렸을까? (John 4)
Q: 우물가의 사마리아 여인을 예수님께서 만나 장면을 통해 사마리아 사람들은 예루살렘에서 예배를 드리지 않다는 것을 알수 있는데요? 왜 같은 이스라엘 사람으로 보이는데 예루살렘 사람들과 다르게 사마리아 산에서 예배를 드린다고 하는 것인가요? 역사적 배경과 성경적 근거가 있는지요?
Q. 왜 유대인들은 예루살렘에서, 사마리아인들은 그리심산에서 예배했는가?
1. 구약 성경의 배경 – 예루살렘 성전의 기원
- 하나님은 모세에게 성막(회막)을 만들라고 명령하셨고, 이스라엘 백성은 광야에서 성막을 중심으로 예배를 드렸음.
- 다윗 왕은 하나님의 전을 짓고자 했지만, 하나님은 그 사명을 솔로몬에게 맡기셨음.
- 솔로몬은 예루살렘에 첫 성전을 건축했고(열왕기상 6장), 이 성전은 하나님이 이름을 두신 곳으로 여겨졌음.
신명기 12:5
“오직 너희 하나님 여호와께서 자기의 이름을 두시려고 너희 모든 지파 중에서 택하신 곳, 곧 그 계시려고 하시는 곳으로 찾아 나아가서”
- 이후 예루살렘은 유일한 제사와 예배의 장소로 확립되었으며, 유대교는 예루살렘 중심의 신앙 전통을 갖게 되었음.
2. 북이스라엘과 남유다의 분열과 예배의 분리
- 솔로몬 사후, 이스라엘은 북이스라엘(10지파)과 남유다(2지파)로 나뉘었음 (열왕기상 12장).
- 여로보암은 북이스라엘의 초대 왕이 되었고, 백성이 남쪽 예루살렘 성전에 예배하러 가는 것을 막기 위해 벧엘과 단에 금송아지를 세우고 제사장을 따로 임명함. (남한과 북한을 생각하면 됨)
열왕기상 12:28–29
“두 금송아지를 만들고 백성에게 말하되... 벧엘에 하나를 두고 단에 하나를 둔지라”
- 이후 북이스라엘은 비공식적 예배처소를 운영했으며, 예루살렘 성전을 정통으로 인정하지 않게 됨.
3. 사마리아인의 형성 – 역사적 혼혈과 신앙 왜곡
- 주전 722년, 앗수르가 북이스라엘을 멸망시키고 여러 이방 민족을 그 땅에 이주시킴 (열왕기하 17장).
- 이방인들과 이스라엘 남은 자들이 혼합결혼을 하면서 사마리아인이 형성됨.
- 이때문에, 남유다의 정통을 잇는다고 자부하던 유대인들은 사마리안인을 경멸하게 됨 (순수 혈통이 아니라는 근거로)
- 한편, 사마리아 인들은 오직 **모세오경(창~신)**만을 성경으로 인정하며, 예루살렘 성전을 거부하고 그리심산을 참된 예배처소로 삼음.
신명기 11:29에서 여호와께서 축복을 선언하신 산이 그리심산이라는 것을 근거로 삼았음.
4. 예수 시대의 갈등
- 유대인들은 사마리아인들을 혼혈이자 이단으로 여겼고, 그들과 상종하지 않으려 했음 (요 4:9 참조).
- 사마리아인들도 예루살렘을 거부하고 그리심산에 독자적 성소를 세움.
- 그러므로 요한복음 4장에서 사마리아 여인이 예수께 “우리는 이 산에서 예배하고, 유대인들은 예루살렘에서 한다”고 말한 것임.
5. 결론
예루살렘은 하나님이 지정하신 예배의 공식 장소였고, 북이스라엘과 사마리아인들은 정치적 이유와 신학적 혼합으로 다른 장소(그리심산)를 택하게 되었음. 이 갈등은 예수님 당시까지 이어졌으며, 예수께서는 이 외형적 장소 논쟁을 넘어 신령과 진리의 본질적인 예배로 초점을 돌리신 것임.
Why Did Jews Worship in Jerusalem and Samaritans in Another Place?
1. Old Testament Background – The Origin of Worship in Jerusalem
- God instructed Moses to build the tabernacle, and Israel worshiped around it during the wilderness journey.
- King David desired to build a temple, but God assigned the task to Solomon, who built the First Temple in Jerusalem (1 Kings 6).
- Jerusalem became the central place where God's name would dwell.
Deuteronomy 12:5
“You shall seek the place that the Lord your God will choose out of all your tribes to put his name and make his habitation there.”
- This led to Jerusalem being established as the sole legitimate place of worship in Judaism.
2. The Division of Israel and Worship Separation
- After Solomon's death, the kingdom split: the Northern Kingdom (Israel) and the Southern Kingdom (Judah) (1 Kings 12).
- Jeroboam, the first king of the North, feared his people going to Jerusalem to worship, so he set up golden calves at Bethel and Dan, and appointed unauthorized priests.
1 Kings 12:28–29
“He made two calves of gold... he set one in Bethel, and the other he put in Dan.”
- This established unofficial worship centers that rejected Jerusalem's temple authority.
3. The Samaritans – Mixed Heritage and Religious Schism
- In 722 BC, Assyria conquered the Northern Kingdom, and resettled the area with foreign peoples (2 Kings 17).
- These foreigners intermarried with the remaining Israelites, forming the Samaritan people.
- Samaritans only accepted the Pentateuch (Genesis to Deuteronomy) as Scripture and rejected Jerusalem's temple, choosing Mount Gerizim as their sacred place.
They based this on Deuteronomy 11:29, where Mount Gerizim is mentioned as the mountain of blessing.
4. Tension in Jesus’ Time
- Jews regarded Samaritans as racially and theologically impure, and avoided interaction (John 4:9).
- Samaritans, likewise, rejected Jerusalem and built their own temple on Mount Gerizim.
- That is why the Samaritan woman told Jesus, “Our fathers worshiped on this mountain, but you Jews say that in Jerusalem is the place...” (John 4:20).
5. Conclusion
Jerusalem was the God-ordained place of worship. But due to political division, theological compromise, and racial intermixing, the Samaritans developed a rival system centered on Mount Gerizim. This conflict persisted into Jesus’ day, but Jesus redirected the conversation to the true essence of worship—not place, but spirit and truth.