[Bible Q&A] 요한복음 16:8~11에서 "세상"은 무엇을 말하는 건가요?
Q: 요한복음에서 "세상" [요한복음 3:16절 하나님이 세상을 이처럼 사랑하사, 요한복음 16장 8-11절에서 사용된 '세상' (κόσμος, kosmos)]이라는 단어가 자주 사용되는데요, 요한복음 16:8~11절의 "세상" 은 정확히 어떤 뜻이고 무엇을 말하는 건가요?
A: 결론적으로, 요한복음 16장 8-11절의 '세상' (κόσμος)은 단순히 우리가 사는 물리적 환경이나 모든 사람을 의미하기보다, 하나님과 그리스도를 거부하며 죄와 사탄의 지배 아래 놓인 인류와 그들의 영적이고 도덕적인 가치관/문화 체계(시스템)를 말함.
I. 원어 (κόσμος, kosmos) 의 다양한 의미
- 어원적 의미:
- 질서, 정돈된 아름다움: 헬라어 '코스모스'는 원래 '질서', '정돈', '장식', '아름다움'을 의미했음.
- 이는 '코스메틱'(cosmetic, 화장품)이라는 영어 단어의 어원이기도 함.
- 이 의미는 혼돈에서 질서를 만드신 하나님의 창조 사역을 반영함.
- 성경적 용례와 의미의 확장: 성경은 '코스모스'를 크게 세 가지 주요 의미로 사용함.
II. '세상' (κόσμος) 의 성경적 용례 및 예시
- 하나님이 창조하신 물리적 세계, 우주 (The Created Order/Universe)
- 의미: 혼돈에서 질서 있게 창조된 물리적 우주/지구를 의미. 하나님이 만드신 좋고/아름다운 창조물로서의 '세상'임.
- 예시:
- 요한복음 1:10: "그가 세상(κόσμος)에 계셨으며 세상은 그로 말미암아 지은 바 되었으되 세상이 그를 알지 못하였고" - 여기서 첫 번째 '세상'은 예수님이 오신 물리적 세상을 의미함.
- 사도행전 17:24: "우주와 그 가운데 있는 만유를 지으신 하나님께서는 천지의 주재시니 손으로 지은 전에 계시지 아니하시고" - '우주'가 '코스모스'임.
- 특징: 이 의미의 '세상'은 본질적으로 선하며, 하나님의 주권 아래 있음.
- 모든 인류, 세계에 살고 있는 사람들 (Humanity/People in general)
- 의미: 지구상에 살고 있는 모든 사람, 인류 전체를 의미함. 이 용례에서는 중립적이거나 긍정적인 의미로 사용될 때가 많음. 특히 하나님의 사랑과 구원의 대상으로서의 인류를 지칭함.
- 예시:
- 요한복음 3:16: "하나님이 세상(κόσμος)을 이처럼 사랑하사 독생자를 주셨으니 이는 그를 믿는 자마다 멸망하지 않고 영생을 얻게 하려 하심이라" - 여기서 '세상'은 하나님의 구원 대상인 모든 인류를 의미함.
- 요한일서 4:14: "아버지가 아들을 세상(κόσμος)의 구주로 보내신 것을 우리가 보았고 또 증언하노니" - 예수님이 구원하시기 위해 오신 대상인 인류를 의미함.
- 특징: 이 의미의 '세상'은 하나님의 사랑과 구원 사역의 초점임.
- 하나님을 대적하고 불순종하는 타락한 인간 사회 시스템 (The Fallen System/Anti-God System)
- 의미: 이것이 요한복음과 요한 서신에서 가장 자주, 그리고 가장 중요하게 사용되는 '코스모스'의 의미임. 죄와 사탄의 영향 아래에서 하나님을 거부하고, 하나님의 뜻에 반대하며, 자기중심적인 가치와 목표를 추구하는 타락한 인간 사회 시스템과 그 문화를 의미함.
- 예시:
- 요한복음 1:10: "...세상이 그를 알지 못하였고" - 여기서 두 번째 '세상'은 예수님을 거부하고 알아보지 못한 타락한 인간 시스템을 의미함.
- 요한복음 15:18-19: "세상(κόσμος)이 너희를 미워하면 너희보다 먼저 나를 미워한 줄을 알라. 너희가 세상에 속하였으면 세상이 자기 것을 사랑할 것이나 너희는 세상에 속한 자가 아니요 도리어 내가 너희를 세상에서 택하였기 때문에 세상이 너희를 미워하느니라." - 하나님과 그리스도를 미워하고 대적하는 영적인 시스템을 분명히 보여줌.
- 요한일서 2:15-16: "이 세상(κόσμος)이나 세상에 있는 것들을 사랑하지 말라 누구든지 세상을 사랑하면 아버지의 사랑이 그 안에 있지 아니하니 이는 세상에 있는 모든 것이 육신의 정욕과 안목의 정욕과 이생의 자랑이니 다 아버지께로부터 온 것이 아니요 세상으로부터 온 것임이라." - 하나님과 분리되어 죄악 된 욕망과 교만을 추구하는 세상의 가치관과 시스템을 의미함.
- 요한복음 16:8: "그가 와서 죄에 대하여, 의에 대하여, 심판에 대하여 세상(κόσμος)을 책망하시리라" - 이 구절에서의 '세상'은 바로 이 하나님을 거부하고 그리스도를 믿지 않는 불신앙적인 타락한 인간 시스템과 가치관을 의미함. 성령님은 이 '세상'이 지닌 근본적인 문제를 폭로하고 책망하심.
- 특징: 이 의미의 '세상'은 하나님의 심판의 대상이며, 성도는 이 '세상'의 가치관을 따르지 않고 분리되어 살아야 함.
III. 요한복음 16장 8-11절에서의 '세상' (κόσμος) 의 특별한 의미
- 요한복음 16장 8-11절에서 '세상' (κόσμος)은 세 번째 의미, 즉 하나님을 거역하고 예수 그리스도를 대적하며 죄와 사탄의 권세 아래 있는 인류와 그들의 불신앙적 가치 체계를 가장 강하게 지칭함.
- 성령님은 바로 이 '세상'의 근본적인 문제점, 즉 '나를 믿지 않는 죄', '예수님을 알아보지 못한 불의', 그리고 '이미 심판받은 세상 임금(사탄)을 따르는 어리석음'을 명확하게 드러내고 유죄를 입증함
IV. 개혁주의 신학과의 연관성
개혁주의 신학은 '코스모스'의 세 번째 의미를 중요하게 받아들임
- 전적 타락(Total Depravity): 세상이 '죄'에 대하여 책망받는 근거는 인간의 전적 타락과 그로 인한 근본적인 불신앙에 있음. 세상은 스스로의 힘으로는 하나님을 알 수도, 믿을 수도 없으며, 예수님을 거부하는 죄악 된 본성을 지니고 있음.
- 은혜와 심판: 하나님은 이 타락한 세상을 사랑하시어 (요한복음 3:16) 독생자를 보내셨으나, 동시에 이 죄악 된 세상을 책망하고 심판하시는 공의로운 분이심. 성령의 책망 사역은 하나님의 사랑과 공의가 동시에 작용함을 보여줌.
- 성도의 분리: 성도는 이 타락한 '세상'에 살아가지만, '세상에 속하지 않은 자'로 부르심을 받음 (요한복음 17:14-16). 성령의 책망 사역은 성도들로 하여금 세상의 가치관에 물들지 않고, 하나님의 의를 추구하며 살아가야 할 이유와 동기를 제공함.
결론적으로, 요한복음 16장 8-11절의 '세상' (κόσμος)은 단순히 우리가 사는 물리적 환경이나 모든 사람을 의미하기보다, 하나님과 그리스도를 거부하며 죄와 사탄의 지배 아래 놓인 인류와 그들의 영적이고 도덕적인 체계를 말함.
성령님은 이 '세상'이 지닌 가장 근본적인 문제, 즉 불신앙과 자기 의, 그리고 사탄에 대한 맹목적인 추종을 강력하게 폭로하고 유죄임을 입증함으로써, 그들로 하여금 회개하고 예수 그리스도께로 돌아오도록 촉구함
In-Depth Analysis of the Concept of 'World' (κόσμος, kosmos)
In the New Testament, particularly in the Gospel of John, the Greek word 'kosmos' (κόσμος), translated as 'world,' does not merely refer to 'the physical Earth we inhabit.' This term carries various layers of meaning depending on the context, and it is used in a very specific and crucial way in John 16:8-11.
I. Different Meanings of the Original Word (κόσμος, kosmos)
- Etymological Meaning:
- Order, Arranged Beauty: The Greek word 'kosmos' originally meant 'order,' 'arrangement,' 'adornment,' or 'beauty.' This is also the root of the English word 'cosmetic.' This meaning reflects God's creative work of bringing order out of chaos.
- Biblical Usage and Expansion of Meaning: The Bible uses 'kosmos' in three main senses.
II. Biblical Usage of 'World' (κόσμος) and Examples
- The Created Physical World, the Universe (The Created Order/Universe)
- Meaning: Refers to the physical universe and Earth, created in an orderly fashion. This is the 'world' as God's good and beautiful creation.
- Examples:
- John 1:10: "He was in the world (κόσμος), and the world was made through him, yet the world did not know him." - The first 'world' here refers to the physical world Jesus came into.
- Acts 17:24: "The God who made the world (κόσμος) and everything in it, being Lord of heaven and earth, does not live in temples made by man." - 'World' here refers to the universe.
- Characteristic: This meaning of 'world' is inherently good and under God's sovereignty.
- All Humanity, People Living in the World (Humanity/People in general)
- Meaning: Refers to all people living on Earth, humanity as a whole. In this usage, it is often used in a neutral or positive sense, especially designating humanity as the object of God's love and salvation.
- Examples:
- John 3:16: "For God so loved the world (κόσμος), that he gave his only Son, that whoever believes in him should not perish but have eternal life." - Here, 'world' refers to all humanity, the object of God's saving love.
- 1 John 4:14: "And we have seen and testify that the Father has sent his Son to be the Savior of the world (κόσμος)." - Refers to humanity whom Jesus came to save.
- Characteristic: This meaning of 'world' is the focus of God's love and salvation work.
- The Fallen Human Social System that Opposes and Disobeys God (The Fallen System/Anti-God System)
- Meaning: This is the most frequent and crucial meaning of 'kosmos' in John's Gospel and his epistles. It refers to the fallen human social system and its culture, which, under the influence of sin and Satan, rejects God, opposes His will, and pursues self-centered values and goals.
- Examples:
- John 1:10: "...yet the world (κόσμος) did not know him." - The second 'world' here refers to the fallen human system that rejected and did not recognize Jesus.
- John 15:18-19: "If the world (κόσμος) hates you, know that it hated me before it hated you. If you were of the world, the world would love its own; but because you are not of the world, but I chose you out of the world, therefore the world hates you." - Clearly shows a spiritual system that hates and opposes God and Christ.
- 1 John 2:15-16: "Do not love the world (κόσμος) or the things in the world. If anyone loves the world, the love of the Father is not in him. For all that is in the world—the desires of the flesh and the desires of the eyes and pride of life—is not from the Father but from the world." - Refers to the world's values and system that are separated from God, pursuing sinful desires and pride.
- John 16:8: "And when he comes, he will convict the world (κόσμος) concerning sin and righteousness and judgment." - The 'world' in this verse specifically refers to this unbelieving, fallen human system and its values that reject God and do not believe in Christ. The Holy Spirit exposes and convicts this 'world' of its fundamental problems.
- Characteristic: This meaning of 'world' is the object of God's judgment, and believers are called to live separated from its values.
III. The Specific Meaning of 'World' (κόσμος) in John 16:8-11
In John 16:8-11, 'world' (κόσμος) most strongly denotes the third meaning: humanity and their spiritual and moral system that rejects God and Jesus Christ, living under the dominion of sin and Satan. The Holy Spirit exposes and proves the guilt of this 'world' regarding its fundamental issues: 'the sin of not believing in me,' 'the unrighteousness of not recognizing Jesus,' and 'the foolishness of following the already-judged ruler of this world (Satan).'
IV. Connection to Reformed Theology
Reformed theology significantly embraces the third meaning of 'kosmos'.
- Total Depravity: The basis for the world being convicted 'concerning sin' lies in humanity's total depravity and the resulting fundamental unbelief. The world, by its own strength, cannot know or believe God and possesses a sinful nature that rejects Jesus.
- Grace and Judgment: God loves this fallen world (John 3:16) by sending His only Son, but He is also a righteous God who convicts and judges this sinful world. The Spirit's convicting work demonstrates both God's love and His justice at play.
- Separation of Believers: Believers live in this fallen 'world' but are called to be 'not of the world' (John 17:14-16). The Spirit's convicting work provides both the reason and motivation for believers to live separated from the world's values, pursuing God's righteousness instead.
In conclusion, the 'world' (κόσμος) in John 16:8-11 does not simply mean our physical environment or all people. Rather, it refers to humanity and their spiritual and moral system that rejects God and Christ, remaining under the dominion of sin and Satan. The Holy Spirit powerfully exposes and proves the guilt of this 'world' regarding its most fundamental problems—unbelief, self-righteousness, and blind adherence to Satan—thereby urging them to repent and turn to Jesus Christ.