5. Bible Q&A

[Bible Q&A] 사도행전 1:8의 권능은 지금도 유효하며 계속되는가?

thelmaoath 2025. 6. 26. 08:28

 

Q: 사도행전 1장 8절에 정의된 '두나미스/권능'가 오늘날에도 유효하며 나타나고 있는지요? 

     예를 들어 방언, 신유(병고침), 귀신 내쫓기 등의 권능이 나타나나요? 

 

A: 이 질문에 대한  답변은 개혁주의 신학 내에서도 '은사중지론(Cessationism)'과 '은사연속론(Continuationism)'이라는 중요한 신학적 논쟁을 포함하고 있으나, 

 

개혁주의 및 성경을 근거로 볼때 은사중지론이 바른 해석이며, 

두나미스의 본질적인 능력, 증인으로의 삶 (복음전파)에 대한 능력은 현재에도 유지되며, 

정경(성경)이 다 쓰여진 후 방언, 사도라 칭하는 특정 개인에 의한 치유, 귀신 내쫓임 등은 중지되었다고 보는 견해임 

 

근거로, 완성된 하나님의 계시로 이 모든 것을 넉넉히 감당하거나 이기는데 충분하기 때문임 


I. 사도행전 1장 8절 '두나미스'의 본질적인 의미와 적용

사도행전 1장 8절의 '두나미스'는 성령의 권능을 통해 그리스도의 증인이 되는 능력을 의미함. 이 핵심적인 의미는 구약과 신약 전체의 맥락에서 일관되게 강조됨.

  1. 구약적 배경:
    • 구약에서의 하나님의 능력은 주로 창조, 구원(출애굽), 심판, 선지자들을 통한 초자연적인 계시와 기적으로 나타남. 이는 하나님이 주권적으로 역사하시고 인간의 한계를 뛰어넘는 분이심을 보여줌.
    • 구약의 능력은 하나님의 백성을 세우고 그분의 뜻을 이루기 위한 목적을 가짐.
    • '두나미스'의 개념은 구약의 하나님의 전능성과 위대한 행위에 뿌리를 둠.
  2. 신약적 발현:
    • 신약에서 '두나미스'는 예수 그리스도의 사역(치유, 귀신 축출, 부활)을 통해 가장 분명하게 나타남. 예수님은 하나님의 능력을 직접 보여주신 분임.
    • 오순절 성령 강림 이후, 성령을 받은 사도들과 초대교회 성도들이 '두나미스'를 통해 복음을 전하고, 표적과 기사를 행하며, 교회를 세우는 데 사용함. 이는 특히 사도행전에서 강조됨.
    • 바울 서신에서는 '두나미스'가 1) 복음 그 자체의 구원하는 능력(로마서 1:16), 2) 성령의 나타나심과 동반되는 능력(고린도전서 2:4-5), 그리고 3) 성도들이 믿음 안에서 견디고 성장하는 능력(에베소서 3:16, 20)을 포괄하는 광범위한 의미로 사용됨.
  3. 핵심 목적:
    • 사도행전 1장 8절의 '두나미스'의 궁극적인 목적은 '증인됨'에 있음. 즉, 하나님의 구원 사역과 예수 그리스도의 복음을 땅 끝까지 전파하는 것임. 이 능력은 자기 과시나 개인적인 만족을 위한 것이 아님.

II. 개혁주의 신학의 두 가지 관점: 은사중지론과 은사연속론

사도행전 1장 8절의 '두나미스'가 오늘날에도 같은 방식으로 작동하는지에 대해서는 개혁주의 신학 내에서 두 가지 주요 견해가 존재함.

1. 은사중지론 (Cessationism) : 개혁주의 견해 

은사중지론은 성경적 계시가 완성되고 사도 시대가 끝남에 따라 특정 종류의 기적적인 은사(표적 은사, revelatory gifts)가 중단되었다 보는 견해 

  1. 중단된 은사 (Ceased Gifts):
    • 사도성(Apostleship): 예수 그리스도의 직접적인 부르심을 받고 그의 부활의 증인이 되어 교회의 기초를 놓았던 특별한 직분은 중단됨. 오늘날 사도는 없음.
    • 계시적 은사 (Revelatory Gifts):
      • 방언 (Tongues): 이방인의 언어를 신비롭게 말하는 은사. 초기 교회에 복음 전파를 확증하고 이방인 선교의 문을 여는 특별한 목적으로 주어졌으며, 성경 계시 완성 후 그 필요성이 중단됨.
      • 예언 (Prophecy, as new revelation): 새로운 하나님의 말씀을 직접적으로 받아 선포하는 은사. 성경 계시가 완성되었으므로, 더 이상 새로운 정경적(canonical) 예언은 없음.
      • 기적 및 치유 은사 (Miracles and Healing, as foundational signs): 사도들의 메시지를 확증하고 초대교회 설립을 위한 표적으로서의 특별한 기적들은 중단됨. 하나님은 여전히 기적을 행하실 수 있지만, 특정 개인이 언제든 기적을 행하는 '은사'는 없음.
    • 근거: 주로 히브리서 2:3-4 (복음이 표적과 기사로 확증되었음), 고린도전서 13:8-10 (온전한 것이 올 때 예언과 방언이 폐함)을 들며, 성경 계시의 완성(Sola Scriptura)과 사도적 권위의 유일성을 강조함.
  2. 여전히 작동하는 능력 (Still Working Power):
    • 구원과 회심의 능력: 성령은 여전히 죄인을 거듭나게 하고 회심시키는 내면적이고 영적인 '두나미스'로 역사함. 이는 복음 전파의 가장 핵심적인 열매임.
    • 성령의 감화와 조명: 성령은 오늘날에도 성경을 이해하고 하나님의 뜻을 깨닫게 하는 '조명'의 능력으로 역사함.
    • 삶의 변화와 성화: 성령은 신자들의 인격과 삶을 그리스도를 닮아가도록 변화시키는 능력으로 역사하며, 이는 사랑, 희락, 화평 등 성령의 열매로 나타남.
    • 사역과 증인됨의 능력: 성령은 여전히 신자들이 복음을 담대하게 전하고(증인됨), 가르치고, 섬기며, 구제하는 등 다양한 사역을 감당할 수 있도록 능력을 부여함. 이는 초자연적인 기적이라기보다는 탁월한 효과와 열매를 통해 나타남.
    • 하나님의 주권적인 기적: 하나님은 여전히 필요에 따라 기적을 행하시거나 병을 고치실 수 있음. 그러나 이는 특정 개인의 지속적인 은사가 아니라, 하나님의 주권적인 특별 개입으로 봄.

2. 은사연속론 (Continuationism) : 각종 이단/위험한 사상 

은사연속론은 초대교회에 나타난 모든 은사가 오늘날에도 여전히 유효하며 교회에서 기대하고 추구해야 한다고 주장함. (단, 사도성은 제외)

  1. 계속되는 은사 (Continuing Gifts):
    • 방언, 예언(새로운 정경적 계시가 아닌, 하나님의 마음을 나누는 예언), 치유, 기적 등의 표적 은사들이 오늘날에도 여전히 교회에서 나타나야 한다고 믿음.
    • 이들은 고린도전서 13:8-10의 '온전한 것이 올 때'를 그리스도의 재림으로 해석하여, 그 전까지는 모든 은사가 유효하다고 봄.
    • 이 관점에서는 사도행전 1장 8절의 '두나미스'가 표적과 기사, 즉 눈에 보이는 초자연적인 현상들을 포함하는 포괄적인 능력으로 오늘날에도 지속된다고 믿음.
  2. 초점의 차이:
    • 은사연속론은 성령의 능력을 통해 개인의 변화와 함께 외부로 나타나는 가시적인 표적과 기적에도 큰 비중을 둠.
    • 이들은 성령의 역사를 통해 질병 치유, 예언적인 메시지, 방언 기도 등이 현대 교회에서도 활발하게 나타나야 한다고 강조함.

III. 개혁주의 신학의 주류적 입장과 '두나미스'의 지속성

개혁주의 신학의 **주류적 입장은 대체로 '온건한 은사중지론(Soft Cessationism)'임 

(다만, 한국 교회는 대형교회를 포함하여 이에 대해 어중띤 입장을 보이고 있어 안타까운 현실임

  1. 사도행전 1장 8절 '두나미스'의 지속성:
    • 사도행전 1장 8절에서 약속된 성령의 '두나미스' 자체는 오늘날에도 여전히 유효하고 강력하게 역사함. 이는 부정할 수 없는 사실임.
    • 이 능력은 세상에 복음을 전하고 영혼을 구원하며 교회를 세우는 데 필수적인 힘임. 성령의 '두나미스' 없이는 진정한 증인됨의 사역은 불가능함.
  2. 지속되는 영역:
    • 복음 전파의 담대함과 능력: 성령은 그리스도인들에게 복음을 두려워하지 않고 선포할 수 있는 용기와 지혜를 주심. 이는 '두나미스'의 가장 중요한 지속적인 발현임.
    • 삶의 성화와 열매: 성령은 신자의 내면을 변화시키고 그리스도를 닮아가도록 하는 능력으로 역사함. 윤리적인 변화와 성령의 열매는 핵심적인 '두나미스'의 증거임.
    • 교회의 성장과 확장: 성령은 교회가 영적으로 성장하고 전 세계적으로 확장되는 능력을 부여함. 선교의 역사 자체가 성령의 '두나미스'의 증거임.
    • 하나님의 주권적인 역사: 하나님은 여전히 자신의 뜻에 따라 언제든 특별한 개입과 기적을 행하실 수 있음. 이는 인간의 통제나 예측을 넘어선 주권적인 영역임.
  3. 중단된 영역 (개혁주의 관점):
    • 초대교회 사도들에게 주어졌던 '사도성'과 그들의 권위를 확증하기 위한 '계시적/표적 은사'들 (새로운 계시로서의 예언, 방언, 특별한 치유 및 기적의 은사)은 성경 계시의 완성이라는 구속사적 특수성 때문에 중단되었다고 봄.
    • 이는 하나님이 더 이상 기적을 행하지 않는다는 의미가 아니라, 특정 은사를 가진 자들을 통해 '정경적' 계시를 추가하거나 '사도적' 권위를 확증하는 방식의 역사는 종결되었다는 의미임.

IV. 결론: '두나미스'의 총체적 이해와 적용

사도행전 1장 8절의 '두나미스'는 오늘날에도 여전히 유효하며 강력하게 역사함. 그러나 그 발현 양상에는 구속사적인 차이가 있음.

  • 지속되는 '두나미스': 성령을 통한 복음 전파의 능력, 회심의 역사, 삶의 변화와 성화, 영적 분별력, 그리고 교회를 세우고 확장하는 모든 영적 능력은 오늘날에도 활발하게 나타나고 있음. 이는 그리스도인들이 '증인'으로서의 사명을 감당하게 하는 핵심 동력임.
  • 중단된 '두나미스'의 특정 양상: 사도적 권위를 확증하고 정경을 기록하는 데 필요한 특별한 '표적 은사'들은 그 목적을 달성했으므로 중단되었다는 것이 주류 개혁주의의 입장임.

따라서 우리는 여전히 성령의 '두나미스'를 간구하고 의지해야 하지만, 그 능력이 주로 복음 전파를 위한 담대함과 삶의 거룩한 변화, 그리고 교회의 영적 건강과 선교적 확장에 집중되어 있음을 이해해야 함. 하나님은 여전히 주권적으로 역사하시며 그의 영광을 위해 원하실 때 어떤 형태로든 능력을 나타내실 수 있음.

 


I. The Essential Meaning and Application of 'Dynamis' in Acts 1:8

The 'dynamis' in Acts 1:8 signifies the power received through the Holy Spirit to be a witness for Christ. This core meaning is consistently emphasized throughout the Old and New Testaments.

  1. Old Testament Background:
    • God's power in the Old Testament was primarily manifested through creation, salvation (Exodus), judgment, and supernatural revelation and miracles through prophets. This demonstrated God's sovereign work, transcending human limitations.
    • Old Testament power served the purpose of establishing God's people and fulfilling His will. The concept of 'dynamis' is rooted in the omnipotence and mighty acts of God in the Old Testament.
  2. New Testament Manifestation:
    • In the New Testament, 'dynamis' is most clearly seen through Jesus Christ's ministry (healing, casting out demons, resurrection). Jesus Himself was the manifestation of God's power.
    • After the outpouring of the Holy Spirit at Pentecost, apostles and early church believers used 'dynamis' to preach the gospel, perform signs and wonders, and build the church. This is particularly emphasized in the book of Acts.
    • In Paul's epistles, 'dynamis' encompasses a broad meaning, referring to the saving power of the gospel itself (Romans 1:16), the power accompanying the manifestation of the Spirit (1 Corinthians 2:4-5), and the power for believers to endure and grow in faith (Ephesians 3:16, 20).
  3. Core Purpose:
    • The ultimate purpose of 'dynamis' in Acts 1:8 is 'witnessing'. That is, to proclaim God's redemptive work and the gospel of Jesus Christ to the ends of the earth. This power is not for self-display or personal gratification.

II. Two Perspectives in Reformed Theology: Cessationism and Continuationism

There are two main views within Reformed Theology regarding whether the 'dynamis' in Acts 1:8 operates in the same way today.

1. Cessationism

Cessationism argues that certain types of miraculous gifts (sign gifts, revelatory gifts) ceased with the completion of biblical revelation and the end of the apostolic age.

  1. Ceased Gifts:
    • Apostleship: The special office of being directly called by Jesus Christ, witnessing His resurrection, and laying the foundation of the church has ceased. There are no apostles today.
    • Revelatory Gifts:
      • Tongues: The miraculous ability to speak in unknown foreign languages. It was given for a specific purpose in the early church to confirm the gospel and open the door to Gentile missions, and its necessity ceased after the completion of biblical revelation.
      • Prophecy (as new revelation): The gift of receiving and proclaiming new direct words from God. Since biblical revelation is complete, there are no longer new canonical prophecies.
      • Miracles and Healing Gifts (as foundational signs): Special miracles that served as signs to confirm the apostles' message and to establish the early church have ceased. God can still perform miracles, but there isn't a continuous 'gift' for specific individuals to perform miracles at will.
    • Basis: This view is primarily based on Hebrews 2:3-4 (gospel confirmed by signs and wonders) and 1 Corinthians 13:8-10 (prophecies and tongues will cease when perfection comes), emphasizing the completion of biblical revelation (Sola Scriptura) and the uniqueness of apostolic authority.
  2. Still Working Power:
    • Power for Salvation and Conversion: The Holy Spirit still works with inward, spiritual 'dynamis' to regenerate and convert sinners. This is the most crucial continuing fruit of gospel proclamation.
    • Illumination and Understanding: The Holy Spirit still works today with the power of 'illumination' to enable understanding of the Scriptures and God's will.
    • Life Transformation and Sanctification: The Holy Spirit works with the power to transform believers' character and lives to be like Christ, manifesting as the fruit of the Spirit (love, joy, peace, etc.).
    • Power for Ministry and Witnessing: The Holy Spirit still empowers believers to boldly proclaim the gospel (witnessing), teach, serve, and perform various ministries such as acts of mercy. This is manifested through remarkable effectiveness and fruit, rather than supernatural miracles.
    • God's Sovereign Miracles: God can still perform miracles or heal illnesses according to His will when necessary. However, this is seen as God's sovereign, special intervention, not a continuous gift given to specific individuals.

2. Continuationism

Continuationism argues that all gifts manifested in the early church are still valid today and should be expected and pursued in the church. (Excluding apostleship).

  1. Continuing Gifts:
    • They believe that sign gifts such as tongues, prophecy (not new canonical revelation, but sharing God's heart), healing, and miracles should still be manifested in the church today.
    • They interpret "when perfection comes" in 1 Corinthians 13:8-10 as the second coming of Christ, thus believing all gifts remain active until then.
    • In this view, the 'dynamis' of Acts 1:8 is understood as a comprehensive power that includes visible supernatural phenomena that continue today.
  2. Difference in Focus:
    • Continuationism places significant emphasis on outward, visible signs and miracles manifested through the power of the Spirit, alongside internal transformation.
    • They emphasize that healing of diseases, prophetic messages, speaking in tongues, etc., should be actively present in the contemporary church through the work of the Holy Spirit.

III. The Mainstream Reformed Theological Position and the Continuity of 'Dynamis'

The mainstream position in Reformed Theology leans towards 'soft cessationism'.

  1. Continuity of 'Dynamis' in Acts 1:8:
    • The 'dynamis' of the Holy Spirit promised in Acts 1:8 itself is still valid and powerfully at work today. This is an undeniable truth.
    • This power is essential for proclaiming the gospel to the world, saving souls, and building the church. Without the 'dynamis' of the Holy Spirit, true witnessing ministry is impossible.
  2. Areas That Continue:
    • Boldness and Power in Evangelism: The Holy Spirit gives Christians the courage and wisdom to boldly proclaim the gospel without fear. This is the most important continuous manifestation of 'dynamis'.
    • Sanctification and Fruit of Life: The Holy Spirit works with the power to transform believers' inner selves and make them more like Christ. Ethical transformation and the fruit of the Spirit are key evidence of 'dynamis'.
    • Church Growth and Expansion: The Holy Spirit empowers the church for spiritual growth and global expansion. The history of missions itself is a testament to the 'dynamis' of the Holy Spirit.
    • God's Sovereign Work: God is still able to perform special interventions and miracles at any time according to His will. This remains within His sovereign realm, beyond human control or prediction.
  3. Areas That Have Ceased (Mainstream Reformed View):
    • 'Apostleship' and the 'revelatory/sign gifts' (prophecy as new revelation, tongues, specific healing and miracle gifts) that were given to the apostles in the early church to confirm their authority and complete the canon are considered to have ceased due to the unique redemptive-historical purpose of biblical revelation.
    • This does not mean God no longer performs miracles, but that the historical mode of God's working through specific gifted individuals to add 'canonical' revelation or confirm 'apostolic' authority has concluded.

IV. Conclusion: A Holistic Understanding and Application of 'Dynamis'

The 'dynamis' of Acts 1:8 remains effective and powerfully at work today. However, there are redemptive-historical differences in its manifestation.

  • Continuing 'Dynamis': The power for gospel proclamation through the Holy Spirit, the work of conversion, transformation and sanctification of lives, spiritual discernment, and all spiritual abilities that build up and expand the church are actively present today. This is the core driving force enabling Christians to fulfill their mission as 'witnesses'.
  • Ceased Specific Aspects of 'Dynamis': The mainstream Reformed view holds that the specific 'sign gifts' necessary for confirming apostolic authority and recording the canon have ceased because their purpose has been fulfilled.

Therefore, we should still seek and rely on the 'dynamis' of the Holy Spirit, but understand that its power is primarily focused on boldness for gospel proclamation, holy transformation of lives, and the spiritual health and missionary expansion of the church. God still works sovereignly and can manifest His power in any form He desires for His glory.