[예수님 시대 유대 종파] 2-1. 나는 바리새인과 같이 살고 있지 않는가? (신앙점검)
바리새인처럼 살아가는 신자의 자기점검 │ Pharisaic Living: Self-Examination for Believers
1. 서론 │ Introduction
예수님은 바리새인들의 외식과 교훈을 가장 강력하게 책망하셨으며, “너희는 바리새인들의 누룩을 주의하라”고 명령하셨음(마태복음 16:6). 이는 오늘날의 신자들에게도 적용될 수 있는 중요한 진리이며, 외식(위선), 율법주의, 자기 의와 같은 바리새적인 태도를 경계해야함.
바리새인의 누룩은 단순한 율법주의가 아니라, 거짓된 경건, 자기의 의, 그리고 진리를 왜곡하는 종교적 위선을 의미함. 오늘날도 수많은 신자들이 의식하지 못한 채 바리새인처럼 살아갈 위험에 노출되어 있어 이를 항상 스스로에게 질문하고 점검해야함
2. 바리새인의 삶의 특징 │ Characteristics of the Pharisees
- 외식(위선)과 형식주의:
- 행동의 동기가 사람에게 보이기 위함: 구제, 기도, 금식과 같은 종교적 행위를 사람들에게 보이기 위해 공개적으로 행하고 칭찬받기를 원했음 (마태복음 6:1-6, 16-18).
- 겉과 속의 다름: 예수님은 그들을 "회칠한 무덤" (마태복음 23:27), "잔과 대접의 겉은 깨끗이 하되 그 안에는 탐욕과 방탕이 가득하게 하는 자" (마태복음 23:25)라고 비유하시며, 겉으로는 경건해 보이지만 속으로는 부패했음을 지적하셨음.
- 율법주의와 세부 규칙 강조:
- 구전 전통을 하나님의 말씀보다 우선시: 모세 율법 외에 자신들이 만든 수많은 구전 전통(장로들의 유전)과 세부 규칙들을 만들어 지키도록 강요했고, 이를 어기는 자들을 비난했음 (마태복음 15:1-9, 마가복음 7:1-13).
- 율법의 정신보다 문자적 준수: 율법의 핵심인 정의, 긍휼, 믿음(사랑)을 버리고 겉으로 보이는 규칙 준수(예: 십일조의 세세한 부분)에만 집착했음 (마태복음 23:23).
- 자기 의와 교만:
- 스스로 의롭다고 여김: 자신들이 율법을 잘 지키고 의롭다고 생각하여, 다른 사람들을 멸시했음 (누가복음 18:9). 세리 비유에서 바리새인은 자신이 다른 사람들과 같지 않음을 자랑했음 (누가복음 18:11-12).
- 남에게는 무거운 짐을 지움: 스스로는 율법을 지키지 않으면서 다른 사람들에게는 무거운 율법적 짐을 지웠음 (마태복음 23:4).
- 닫힌 마음과 배타성:
- 복음과 예수님에 대한 거부: 자신들의 의로움을 의지하여 예수님의 구원과 복음을 받아들이지 않았음. 심지어 예수님을 비방하고 대적했음 (요한복음 5:39-40, 마태복음 9:11, 누가복음 7:30).
- 죄인들과의 교제 거부: 자신들을 죄인들과 구별하여 교제를 꺼렸음.
3. 자기점검 질문: 나는 바리새인처럼 살고 있는가? │ Self-Diagnostic Questions
아래 질문을 통해 바리새인의 특징이 내 안에도 있는지 점검할 수 있음:
1) 나는 사람들에게 경건해 보이기 위해 신앙생활을 하는가?
→ 외식적인 신앙생활을 하고 있는가?
2) 나는 하나님보다 종교적 규칙이나 형식에 더 민감한가?
→ 율법이나 전통이 중심이 되어 있는가?
3) 나는 스스로 의롭다고 여기며 다른 사람을 정죄하거나 판단하는가?
→ 자기의에 빠져 있는가?
4) 나는 말씀을 내 입맛대로 해석하고, 복종보다는 분석만 하는가?
→ 하나님의 권위보다 자신의 기준을 더 신뢰하는가?
5) 나는 예배, 기도, 봉사 등을 하나님이 아닌 다른 사람에게 보이기 위한 수단으로 삼는가?
→ 동기와 목적이 하나님 중심이 아닌가?
6) 나는 예수님의 말씀보다 내가 가진 신앙체계를 더 신뢰하는가?
→ 복음보다 자기 관점이 앞서 있는가?
7) 동기 점검 (외식)
- 내가 기도하거나, 성경을 읽거나, 봉사하거나, 헌금할 때, 사람들에게 보이거나 칭찬받고 싶다는 마음이 나의 주된 동기인가?
- 교회 안팎에서 나의 언행이 일치하는가? 겉으로는 경건해 보이지만, 실제로는 은밀한 죄나 이기적인 동기를 가지고 있는가?
8) 율법 이해 점검 (율법주의)
- 나는 신앙생활에서 사랑, 정의, 긍휼과 같은 하나님의 마음보다 특정 규칙이나 형식적인 행위를 더 중요하게 여기는가? (마태복음 23:23)
- 성경에 명확히 없는 나의 개인적인 신념이나 특정 교단의 전통을 다른 신자들에게 강요하거나, 그것으로 다른 사람의 영적 상태를 쉽게 판단하는가?
- 주일에 교회에 가는 것, 십일조를 내는 것 등 외적인 의무를 지키면 '내 할 도리를 다했다'고 생각하며, 삶의 다른 영역에서의 순종을 간과하는 경향이 있는가?
9) 태도 점검 (자기 의와 교만)
- 나는 다른 신자들이나 믿지 않는 사람들의 실수나 죄에 대해 쉽게 정죄하고 판단하는 경향이 있는가? (누가복음 18:9)
- 나의 신앙 연륜, 성경 지식, 봉사 활동 등을 근거로 다른 사람보다 내가 더 의롭고 영적으로 우월하다고 생각하는가?
- 나는 나의 죄와 허물을 겸손하게 인정하고 예수님의 긍휼을 구하기보다, 나의 선한 행동이나 노력으로 하나님께 인정받으려 하는가?
10) 복음 이해 점검 (은혜 거부)
- 나는 나의 구원과 의로움이 오직 예수 그리스도의 십자가 대속과 하나님의 은혜로만 가능하다는 것을 진정으로 믿고 감사하는가, 아니면 내가 무엇을 더 '해야' 하나님이 나를 더 사랑하시고 복 주실 것이라고 생각하는가? (로마서 3:28)
- 나는 죄를 지었을 때 그리스도의 피를 의지하기보다, 나의 행위로 만회하려 하거나 스스로를 심판하는 경향이 있는가?
11) 관계 점검 (배타성)
- 나와 다른 신앙 방식이나 배경을 가진 사람들을 쉽게 배척하거나 무시하는가?
- 복음을 전할 때, 죄인들에게 다가가기보다 나 자신을 깨끗한 의인으로 분리하려 하는가?
4. 성경적, 개혁신학적 분석 │ Biblical and Reformed Theological Analysis
예수님은 바리새인들의 '누룩'(교훈)을 경고하셨는데, 이는 다음과 같은 이유 때문임.
1) 복음의 본질을 훼손: 바리새인들의 율법주의와 자기 의는 은혜로 말미암는 구원(오직 은혜, Sola Gratia)과 믿음으로 말미암는 의(오직 믿음, Sola Fide)라는 복음의 핵심을 정면으로 부정함. 예수 그리스도의 십자가를 통한 완전한 속죄와 의를 부인하고 인간의 행위로 구원과 의를 얻으려 함.
2) 하나님의 영광을 가림: 그들의 외식은 하나님의 영광이 아닌 자신의 영광을 구하는 것이었음. 참된 신앙은 오직 하나님께 영광을 돌리는 것(Soli Deo Gloria)인데, 바리새인들은 자신을 드러내려 했음.
3) 거룩의 참된 의미 왜곡: 참된 거룩은 성령의 내주하심으로 인한 내면의 변화와 말씀에 대한 사랑과 순종에서 비롯됨. 그러나 바리새인들은 겉으로 보이는 규칙 준수에만 집중하여 거룩의 본질을 왜곡하고, 위선적인 삶으로 인도했음.
4) 다른 이들을 넘어뜨림: 그들의 무거운 율법적 짐과 배타적인 태도는 사람들을 낙심시키거나, 복음에서 멀어지게 하거나, 그들처럼 외식하게 만드는 위험이 있었음.
5) 영적인 맹목과 심판 초래: 그들은 눈먼 인도자였고, 자신의 의로움에 사로잡혀 예수님이라는 메시아를 알아보지 못했으며, 결국 심판을 자초했음 (마태복음 23장 전체).
예수님의 경고: 바리새인과 서기관들이 “천국 문을 닫고 자기도 들어가지 않고, 들어가려는 자도 막는다”(마 23:13)
- 복음의 원리:
- 의는 인간에게서 나올 수 없고, 오직 예수 그리스도의 의로만 가능함 (빌 3:9)
- 참된 신앙은 외형이 아니라 성령 안에서 하나님을 예배하며, 그리스도 예수를 자랑하고, 육체를 신뢰하지 않는 삶임 (빌 3:3)
- 개혁주의 교리:
- 구원은 전적으로 은혜에 의하며, 어떤 인간의 행위나 의도도 공로가 될 수 없음 (에베소서 2:8–9)
- 교회와 성도의 삶은 진리와 은혜의 균형 안에서 이루어져야 하며, 형식주의나 위선은 배격됨
📌 5. 결론 │ Conclusion
바리새인의 신앙은 하나님 중심이 아니라 자기 중심, 복음이 아니라 율법, 진리보다는 외식에 뿌리를 두고 있음. 예수님은 이러한 신앙을 가장 강하게 책망하셨고, 오늘날에도 바리새인의 누룩은 교회 안팎에 깊이 스며들어 있음. 바리새인의 특징이 내 안에 있는지 깊이 성찰하며, 복음의 겸손과 진정한 은혜로 나아가야 함.
📌 1. Introduction
Jesus harshly rebuked the hypocrisy and teaching of the Pharisees, commanding, “Beware of the leaven of the Pharisees” (Matthew 16:6). This “leaven” refers not just to legalism but to false piety, self-righteousness, and distorted religious devotion—a danger still present among believers today.
📌 2. Characteristics of the Pharisees
The Bible illustrates several characteristics of the Pharisees' lives, which were often the main reasons for Jesus' rebukes.
- Hypocrisy and Formalism
- Motivation for Actions: They performed religious duties like giving to the needy, praying, and fasting to be seen by others and to gain human praise, rather than for God's glory (Matthew 6:1-6, 16-18).
- Outward Appearance vs. Inner Reality: Jesus likened them to "whitewashed tombs" (Matthew 23:27) and those who "clean the outside of the cup and dish, but inside they are full of greed and self-indulgence" (Matthew 23:25), indicating their outward piety masked inner corruption and hypocrisy.
- Legalism and Emphasis on Minute Rules
- Prioritizing Oral Tradition: Beyond Moses' Law, they created numerous oral traditions (the tradition of the elders) and detailed rules, compelling others to follow them and condemning those who didn't (Matthew 15:1-9, Mark 7:1-13).
- Neglecting the Spirit of the Law: They neglected the essence of the Law—justice, mercy, and faithfulness (love)—focusing instead on outward adherence to rules (e.g., meticulous tithing of minor produce) (Matthew 23:23). They missed God's heart for justice and compassion.
- Self-Righteousness and Pride
- Self-Perceived Righteousness: They considered themselves righteous due to their meticulous adherence to the Law and despised others (Luke 18:9). In the parable of the Pharisee and the tax collector, the Pharisee boasted that he was not like other people (Luke 18:11-12).
- Imposing Burdens on Others: They laid heavy legalistic burdens on others but were unwilling to lift a finger to help them (Matthew 23:4).
- Closed-mindedness and Exclusivity
- Rejection of the Gospel and Jesus: Relying on their own righteousness, they refused to accept Jesus' salvation and the Gospel. They even slandered and opposed Jesus (John 5:39-40, Matthew 9:11, Luke 7:30).
- Avoidance of Sinners: They separated themselves from sinners and avoided associating with them.
📌 3. Self-Diagnostic Questions: Do I Live Like a Pharisee?
Ask yourself the following to see if a Pharisaic spirit exists in you:
- Do I practice faith to appear righteous before others?
→ Is my religious life performative? - Am I more sensitive to rules and tradition than to God’s heart?
→ Have rituals replaced real relationship? - Do I consider myself righteous while judging others?
→ Am I caught in self-righteousness? - Do I interpret the Bible to fit my preferences instead of submitting to it?
→ Is my standard above God’s Word? - Do I serve, worship, or pray to gain approval from people?
→ Is God truly the center? - Do I trust my spiritual framework more than Jesus’ words?
→ Am I leaning on system over Savior?
- Motivation Check (Hypocrisy):
- When I pray, read the Bible, serve, or give, is my primary motivation to be seen by others or to gain their praise?
- Are my words and actions consistent inside and outside the church? Do I appear pious outwardly, but secretly harbor sin or selfish motives?
- Understanding of Law Check (Legalism):
- In my faith life, do I prioritize specific rules or formal actions over the heart of God like love, justice, and mercy? (Matthew 23:23)
- Do I impose my personal convictions or extra-biblical traditions (e.g., specific dress codes, hobbies, lifestyles) on other believers, or use them to judge their spiritual state?
- Do I feel I've "done my part" by attending church on Sunday or tithing, while neglecting obedience in other areas of my life?
- Attitude Check (Self-Righteousness and Pride):
- Do I tend to easily condemn and judge other believers or unbelievers for their perceived failures? (Luke 18:9)
- Do I think I am more righteous or spiritually superior than others based on my years of faith, Bible knowledge, or service?
- Do I try to gain God's approval through my good deeds or efforts, rather than humbly acknowledging my sin and seeking Jesus' mercy?
- Gospel Understanding Check (Rejection of Grace):
- Do I genuinely believe and give thanks that my salvation and righteousness are possible only through Jesus Christ's atonement and God's grace (Romans 3:28), or do I secretly believe I need to "do more" for God to love me and bless me?
- When I sin, do I rely on Christ's blood for forgiveness, or do I try to make amends through my own actions or condemn myself?
- Relationship Check (Exclusivity):
- Do I easily exclude or disregard those with different faith practices or backgrounds than my own?
- When sharing the Gospel, do I try to separate myself as a "clean" righteous person, rather than approaching sinners with humility and compassion?
📌 4. Biblical and Reformed Analysis
Jesus warned against the "leaven" (Greek: ζύμη, zymē – yeast, fermenting, corrupting influence) of the Pharisees (Matthew 16:6, 11-12). This was because their teachings and way of life were spiritually corrupting and contagious, capable of contaminating the entire faith community. Reformed theology interprets this warning as follows:
- Undermining the Essence of the Gospel: The Pharisees' legalism and self-righteousness directly contradict the core of the Gospel: salvation by 'grace alone' (Sola Gratia) and righteousness by 'faith alone' (Sola Fide). This is a severe error, as it denies the complete atonement and righteousness offered through Jesus Christ's cross, attempting instead to earn salvation and righteousness through human works.
- Obscuring God's Glory: Their hypocrisy and self-exaltation sought their own glory rather than God's. True faith is about giving 'glory to God alone' (Soli Deo Gloria), whereas the Pharisees sought to draw attention to themselves.
- Distorting the True Meaning of Holiness: True holiness results from the Holy Spirit's indwelling, leading to inner transformation and love for God's Word and obedience. However, the Pharisees' focus on outward rule-keeping distorted the essence of holiness, leading to a hypocritical life.
- Leading Others Astray: Their heavy legalistic burdens and exclusive attitudes risked discouraging people, driving them away from the Gospel, or causing them to become hypocritical like themselves.
- Leading to Spiritual Blindness and Judgment: They were blind guides, caught up in their own righteousness, failing to recognize Jesus as the Messiah, and ultimately bringing judgment upon themselves (Matthew 23:1-36).
- Jesus’ Rebuke: The Pharisees “shut the kingdom of heaven in people’s faces,” neither entering nor allowing others to enter (Matt. 23:13).
- Gospel Principle:
- Righteousness comes not from man but through Jesus Christ alone (Phil. 3:9)
- True faith worships in the Spirit of God, glories in Christ Jesus, and puts no confidence in the flesh (Phil. 3:3)
- Reformed Doctrine:
- Salvation is entirely by grace, not by works or religious effort (Eph. 2:8–9)
- The Christian life is grounded in both truth and grace, rejecting hypocrisy and formalism
📌 5. Conclusion
Pharisaic religion is rooted in self, law, and appearance, rather than God, gospel, and truth. Jesus condemned it strongly, and that spirit remains in churches today. Believers must examine themselves by the light of the gospel, repent, and walk humbly in truth and grace.
Conclusion: The leaven of the Pharisees is alive today. True believers must examine themselves daily, repent, and live by the gospel alone.