[경외] 거룩함과 경외의 관계
하나님의 거룩하심(holy, 히브리어: קָדוֹשׁ qadosh)은 그분의 모든 성품 중 가장 중심적이며, 다른 모든 속성들을 구별되게 만듦. 반면, 하나님을 경외함(fear of the LORD, 히브리어: יִרְאַת יְהוָה yirat YHWH)은 인간의 하나님에 대한 반응임. 성경은 하나님의 거룩하심을 인식할 때 인간이 경외하게 되는 구조를 명확히 보여줌.
1. 하나님의 거룩하심이 드러날 때 경외가 생김
1) 이사야 6:1–5
“그 때에 내가 말하되 화로다 나여 망하게 되었도다… 이는 내가 만군의 여호와를 뵈었음이로다 하였더라.”
- 선지자 이사야는 하나님 보좌의 거룩하심을 목격한 순간, 자신의 죄악됨과 부정함을 깨닫고 두려움에 사로잡힘.
- 거룩하심은 단순한 도덕적 완전성이 아니라, 전적 타자성과 죄와의 완전한 분리를 의미함.
2) 출애굽기 3:5–6 (모세의 부르심)
“이리로 가까이 오지 말라. 네가 선 곳은 거룩한 땅이니 네 발에서 신을 벗으라… 모세가 하나님 뵈옵기를 두려워하여 얼굴을 가리매”
- 하나님의 거룩하심 앞에서 모세는 본능적으로 두려워함, 이는 경외의 직접적 반응임.
2. 거룩하심에 대한 인식이 경외를 낳음
1) 시편 99:3
“그들이 주의 크고 두려운 이름을 찬송하리니 그는 거룩하심이로다.”
- 하나님의 이름이 두려운 이유는 거룩하시기 때문임.
2) 시편 111:9
“그의 이름은 거룩하고 두려우니라.”
- 거룩하심과 두려움은 분리되지 않음. 거룩하심이 곧 인간에게 경외를 요구하게 함.
3. 신약적 적용: 경외는 사랑 없는 공포가 아님
1) 히브리서 12:28–29
“우리가 경건함과 두려움으로 하나님을 기쁘시게 섬길지니… 우리 하나님은 소멸하는 불이심이라.”
- 신약에서도 하나님은 거룩하신 분으로서 소멸하는 불로 묘사되며, 경외는 계속 요구됨.
- 다만, 두려움은 사랑 안에서 완성되는 경외임 (요한일서 4:18 참조).
4. 개혁신학적 관점 요약
- 개혁신학은 하나님의 거룩하심을 하나님의 ‘도덕적 절대성’과 ‘존재론적 구별됨’으로 해석함.
- 경외는 그 거룩하심에 대한 합당한 반응이며, 이는 단순한 감정이 아니라 순종과 경건한 삶으로 이어져야 함.
결론 │ Conclusion
하나님의 거룩하심은 경외의 근원이자 이유임. 하나님이 죄와 완전히 구별된 존재이며, 모든 피조물 위에 계신 분임을 깨달을 때 인간은 본능적으로 경외하게 됨. 이는 사랑과 순종으로 표현되는 거룩한 반응임.
📖 Introduction
The holiness of God (Hebrew: קָדוֹשׁ qadosh) is central to all of His attributes and reflects His absolute moral purity and otherness. The fear of the LORD (Hebrew: יִרְאַת יְהוָה yirat YHWH) is the proper human response to the recognition of God’s holiness. Scripture consistently shows that true fear arises when God’s holiness is revealed.
📘 1. Fear Arises When Holiness is Manifested
1) Isaiah 6:1–5
“Woe is me! For I am lost… for my eyes have seen the King, the LORD of hosts!”
- When Isaiah saw God’s holy throne, he was overwhelmed with a sense of his sinfulness and reacted in fear.
- God’s holiness is not merely moral excellence, but His absolute separation from sin and infinite purity.
2) Exodus 3:5–6 (Moses at the burning bush)
“Do not come near; take your sandals off your feet, for the place on which you are standing is holy ground... And Moses hid his face, for he was afraid to look at God.”
- Moses instinctively feared when confronted with God’s holiness.
📘 2. Recognition of Holiness Produces Fear
1) Psalm 99:3
“Let them praise your great and awesome name! Holy is he!”
- God’s name is “awesome” because He is holy.
2) Psalm 111:9
“Holy and awesome is his name!”
- Holiness and fear go hand in hand. His holiness demands reverence and awe.
📘 3. New Testament Emphasis: Fear is Not Mere Terror
1) Hebrews 12:28–29
“Let us offer to God acceptable worship, with reverence and awe, for our God is a consuming fire.”
- Even in the New Covenant, God’s holiness demands fear—reverent fear, not dread.
- According to 1 John 4:18, true fear is perfected in love, not separated from it.
📘 4. Reformed Theology Perspective
- In Reformed thought, God’s holiness reflects both moral perfection and ontological distinctness.
- The fear of the Lord is the fitting response to His holiness—expressed not just in emotion but in obedience, reverence, and a holy life.
✅ Conclusion
God’s holiness is the foundation and reason for fearing Him. When one understands His absolute separation from sin and exalted nature, fear is the natural and proper response. This fear is not mere terror but reverent love that leads to worship, humility, and obedience.