5. Bible Q&A

[은사] 성경이 말하는 은사란 무엇이고 어떤 목적/기능을 갖나요?

thelmaoath 2025. 5. 28. 08:28

 

 

1. 성경에서 말하는 ‘은사’의 정의

성경에서 말하는 ‘은사’는 헬라어 ‘카리스마’(χάρισμα)에서 유래함. 이 단어는 ‘은혜로 주어진 선물’이라는 뜻을 지니며, 신약 성경에서 주로 하나님께서 성령을 통해 믿는 자들에게 주시는 특별한 능력 혹은 기능을 가리킴.

 

고린도전서 12장 4절:

“은사는 여러 가지나 성령은 같고”

 

로마서 12장 6절:

“우리에게 주신 은혜대로 받은 은사가 각각 다르니”

 

즉, 은사는 하나님이 전적으로 자기의 뜻과 목적에 따라 1) 교회 공동체를 세우고 2) 섬기기 위해 성도 각 사람에게 다양하게 주시는 선물임.


2. 은사의 목적

성경은 은사의 목적을 명확히 다음과 같이 밝히고 있음:

1) 교회를 세우기 위한 것

  • 고린도전서 12:7
  • “각 사람에게 성령을 나타내심은 유익하게 하려 하심이라
    → 성령의 은사는 개인의 만족이 아니라 공동체의 유익을 위함임.
  • 에베소서 4:12
  • “이는 성도를 온전하게 하여 봉사의 일을 하게 하며 그리스도의 몸을 세우려 하심이라”

2) 하나님의 영광을 드러내기 위한 것

  • 베드로전서 4:10-11
  • “각각 은사를 받은 대로 하나님의 여러 가지 은혜를 맡은 선한 청지기 같이 서로 봉사하라... 이는 범사에 예수 그리스도로 말미암아 하나님이 영광을 받으시게 하려 함이니라

3. 은사의 종류

은사는 주로 세 가지로 분류됨 (고린도전서 12장, 로마서 12장, 에베소서 4장, 베드로전서 4장 등 종합):

  • 말씀 관련 은사: 가르침, 예언, 지혜, 지식, 방언과 통역
  • 행동 관련 은사: 섬김, 구제, 다스림, 권면, 인내
  • 초자연적 은사: 병 고침, 능력 행함, 영 분별 등

4. 개혁주의 신학의 입장

개혁주의는 은사가 성령의 역사로서 존재하되, 사도시대 이후 특별계시와 관련된 은사(예언, 방언, 병 고침 등)는 종결되었다는 입장을 일반적으로 취함. 이를 **‘은사 중단론(cessationism)’**이라 하며, 다음과 같은 근거를 듬:

  • 히브리서 2:3-4
  • “이 구원은 처음에 주로 말씀하신 바요 들은 자들이 우리에게 확증한 바니 하나님도 표적들과 기사들과 여러 가지 능력과 및 자기 뜻을 따라 성령이 나누어 주신 것으로 그들과 함께 증언하셨느니라”

즉, 은사는 하나님의 계시(신약성경)를 확증하고 교회를 세우는 데 사용되었으며, 계시(즉, 성경)가 완성된 이후에는 성경 말씀과 교회의 평범한 섬김을 통해 유지됨이라는 해석임.


5. 이단적 혹은 잘못된 은사의 오용

오순절주의, 신사도운동, 번영복음(Prosperity Gospel) 등의 일부 ism/이단들은 은사를 개인의 영적 우월함, 물질적 축복, 기적 중심 신앙의 증거로 왜곡함.

주요 문제점:

  • 은사를 신비적 체험 중심으로 변질시켜 성경적 기준을 무시함
  • 방언, 예언, 병 고침 등 특정 은사만을 강조하고 다른 은사를 무시함
  • ‘은사가 없으면 믿음이 부족하다’는 식의 정죄적 언어를 사용함
  • 교회의 질서와 공적 섬김보다는 개인의 경험과 감정에 치중

고린도전서 14:33

“하나님은 무질서의 하나님이 아니시요 오직 화평의 하나님이시니라”


결론 (한글)

성경에서 말하는 은사는 ‘은혜로 주신 선물’로서, 하나님께서 교회 공동체를 세우고 섬기기 위해 성령을 통해 각 성도에게 다양하게 주시는 것임. 그 목적은 개인의 유익이 아닌 공동체의 유익과 하나님의 영광을 위한 것이며, 개혁주의는 일부 은사의 중단을 주장함. 그러나 이단들은 이를 자기 중심적으로 왜곡하고 신비화하여 성경의 본질을 흐리고 있기에 주의가 필요함.

 

1. Definition of “Spiritual Gifts” in the Bible

In the New Testament, the word “gift” is most often translated from the Greek word χαρίσμα (charisma), which stems from χάρις (charis), meaning “grace.” Thus, charismata means “gracious gifts”—freely given by God through the Holy Spirit, not earned or merited.

1 Corinthians 12:4

“Now there are varieties of gifts, but the same Spirit.”

Romans 12:6

“Having gifts that differ according to the grace given to us, let us use them…”

Spiritual gifts, then, are grace-based empowerments given by the Spirit for the building up of the body of Christ, not for personal prestige or emotional satisfaction.


2. Purpose of Spiritual Gifts

The Bible clearly defines the purpose of gifts in multiple passages:

a) To Build Up the Church

1 Corinthians 12:7

“To each is given the manifestation of the Spirit for the common good.”

Ephesians 4:12

“To equip the saints for the work of ministry, for building up the body of Christ.”

Spiritual gifts are not for personal benefit, but for edifying others in the church community.

b) To Glorify God

1 Peter 4:10–11

“As each has received a gift, use it to serve one another… in order that in everything God may be glorified through Jesus Christ.”


3. Types of Gifts

Drawing from 1 Corinthians 12, Romans 12, Ephesians 4, and 1 Peter 4, gifts can be grouped into three broad categories:

  • Verbal Gifts: teaching, prophecy, wisdom, knowledge, tongues and interpretation
  • Service Gifts: serving, exhortation, giving, leadership, mercy
  • Miraculous Gifts: healing, miracles, distinguishing of spirits

4. Reformed Theology’s View on Spiritual Gifts

Reformed Theology holds to the cessationist view regarding some of the spiritual gifts. This view teaches that revelatory and miraculous gifts (e.g., prophecy, tongues, healing) were temporary and served to validate the apostolic message and the formation of the New Testament canon.

Hebrews 2:3–4

“...It was declared at first by the Lord, and it was attested to us by those who heard, while God also bore witness by signs and wonders and various miracles and by gifts of the Holy Spirit distributed according to his will.”

Thus, the continuation of gifts in the church now focuses on non-revelatory, service-oriented ministries empowered by the Holy Spirit, as the sufficiency of Scripture is emphasized.


5. Errors and Dangers in Heretical or Ism-Based Interpretations

Movements such as Pentecostalism, the New Apostolic Reformation (NAR), and the Prosperity Gospel often abuse the doctrine of spiritual gifts.

Examples of Abuses:

  • They make tongues, miracles, or healing the primary evidence of spirituality or salvation.
  • They often teach that lack of a specific gift = lack of faith or inferior Christian status.
  • They place emphasis on personal experience over Scripture and biblical doctrine.
  • They promote a subjective, emotional experience of God, rather than a truth-rooted relationship.

1 Corinthians 14:33

“For God is not a God of confusion but of peace.”

Such misuse creates confusion, spiritual elitism, and doctrinal instability, and it opens the door for false prophecy and spiritual manipulation.


Conclusion (English)

Spiritual gifts, biblically defined, are gracious enablements from the Holy Spirit to serve, build up, and glorify God through the church. They are not badges of status, emotional highs, or personal blessings, but tools for ministry and humility. Reformed theology upholds the biblical purpose of gifts and warns against overemphasis on supernatural manifestations, which are often exploited by isms and sects. The misuse of gifts leads to confusion, false teaching, and deviation from Christ-centered truth.