2. 성경 기본 개념_단어 이해/사랑 (Love)

[사랑] 헬레니즘에서 규정하고 있는 "사랑" (로마인들의 인식속 사랑과 비교)

thelmaoath 2025. 5. 28. 07:52

예수님 시대 그리스/헬레니즘의 사랑 개념 (로마의 사랑과 비교)

예수님 당시의 그리스/헬레니즘 세계는 고대 그리스 철학의 영향을 깊이 받으며 사랑을 이해했음. 이는 로마인들의 실용적 관점과는 또 다른, 이상주의적이고 철학적인 접근을 포함했음. 특히 네 가지 주요 유형의 사랑 개념이 폭넓게 논의되었음.


I. 그리스/헬레니즘 시대의 주요 사랑 개념

[요약] 

개념 (그리스어) 핵심 의미 주요 특징 (어원/관점)
에로스 열정적 갈망 ㅇ 아름다움/선(善)을 향한 욕망, 육체적/영적 갈망
ㅇ 플라톤: 진리로 이끄는 상승의 힘 (육체 rightarrow 정신 rightarrow 이데아)
필리아 우정, 동료애 ㅇ 상호 존중, 신뢰, 충성심, 유익- 아리스토텔레스: 덕성 기반의 가장 고귀한 우정
스토르게 가족애, 자연스러운 애정 ㅇ 본능적 애착, 따뜻하고 편안함- 자연스럽게 형성되는 유대감 (조건 없음)
아가페 무조건적, 자기희생적 사랑 ㅇ 조건 없이 베풂, 타인의 유익 추구- 이기심 배제, 희생
  (헬레니즘) 보편적 인류애 (기독교와는 본질적으로 다름)

 

 

1. 에로스 (Eros): 열정적이고 갈구하는 사랑 (육체적 사랑) 

  1. 정의: 강렬한 열정, 욕망, 갈망을 의미하며, 주로 적이고 성적인 매력에서 시작되는 사랑임. 단순히 성적인 것을 넘어, 아름다움과 선(善)을 향한 영혼의 근원적인 갈망을 포함하기도 했음. 플라톤 철학에서는 육체적 아름다움에서 시작하여 궁극적으로는 이데아적 선(善)과 진리, 그리고 영원한 아름다움으로 승화되는 개념으로 확장되었음.
  2. 관점:
    • 초기/일반적: 통제되지 않으면 광기나 파괴로 이어질 수 있는 위험한 힘으로 여겨지기도 했음.
    • 플라톤: 『향연』에서 에로스는 인간을 불멸의 진리와 아름다움으로 이끄는 상승의 힘으로 묘사됨. 육체적 에로스에서 시작하여 정신적 에로스로, 궁극적으로는 이데아의 아름다움(절대미)을 추구하는 철학적 열망으로 발전함. 즉, 인간 영혼이 부족함을 느끼고 완전함을 추구하는 동력임.
  3. 예시:
    • 문학/신화: 그리스 신화 속에서 사랑과 욕망의 신으로 묘사되는 '에로스'가 대표적임. 신들과 인간들 사이의 수많은 낭만적이고 종종 비극적인 이야기들이 이 개념에 해당함.

2. 필리아 (Philia): 우정, 동료애

  1. 정의: 깊은 우정, 형제애, 동료애를 의미함. 이는 상호 존중, 신뢰, 충성심, 그리고 상호 간의 유익을 기반으로 하는 사랑임. 가족 간의 사랑이나 공동체 구성원 간의 유대감도 여기에 포함될 수 있음. '사랑하다'는 동사 _필레오_에서 파생됨.
  2. 관점: 덕성(virtue)과 이성을 기반으로 하는, 사회적으로 매우 중요한 가치로 여겨졌음. 아리스토텔레스는 『니코마코스 윤리학』에서 우정을 인간의 삶에서 가장 중요한 요소 중 하나로 강조하며, 진정한 우정은 덕 있는 사람들 사이에서만 가능하다고 보았음. 이는 서로의 인격과 선을 존중하는 사랑임.
  3. 예시:
    • 철학: 아리스토텔레스는 세 가지 유형의 우정을 제시함: ① 쾌락을 위한 우정 (단기적), ② 유익을 위한 우정 (실용적), ③ 덕을 위한 우정 (가장 고귀하고 지속적). 덕을 위한 우정이 곧 진정한 _필리아_임.

3. 스토르게 (Storge): 가족애, 자연스러운 애정

  1. 정의: 부모와 자식 간의 사랑, 형제자매 간의 사랑과 같이 자연스럽게 형성되는 애착을 의미함. 따뜻하고 편안하며 익숙한 사랑으로, 특별한 조건이나 열정 없이도 자연스럽게 존재하는 정임. 반려동물에 대한 애정이나 고향에 대한 사랑 등 친숙한 대상에게 느끼는 애착도 포함될 수 있음.
  2. 관점: 본능적이고 유기적인 유대감으로 여겨졌음. 이는 사회의 기본적인 단위인 가족을 유지하는 근원적인 힘으로 보았음.
  3. 예시:
    • 일상생활: 부모가 자식을 돌보는 마음, 자녀가 부모에게 느끼는 정, 또는 오랜 시간 함께한 이웃이나 공동체 구성원들 사이의 편안한 유대감.

4. 아가페 (Agapē): 무조건적, 자기희생적 사랑

  1. 정의: 조건 없이 베푸는 사랑, 이타적이고 자기희생적인 사랑을 의미함. 이는 다른 사람의 유익을 위해 자신을 내어주는 사랑이며, 상대방의 자격이나 가치와 상관없이 주어짐. 고대 그리스 문헌에서는 비교적 드물게 사용되었으나, 주로 신적인 사랑이나 보편적인 인류애를 묘사하는 데 사용되었음.
  2. 관점:
    • 철학적: 일부 헬레니즘 철학 학파에서 모든 인간의 평등을 강조하며 인류 전체를 포용하는 사랑을 논하기도 했음 (예: 스토아학파의 세계시민주의). 그러나 이는 기독교에서 강조하는 _아가페_와는 본질적으로 다름.
    • 기독교적: 신약 성경에서 하나님의 본질적인 사랑으로 가장 중요하게 사용됨. 예수님의 가르침과 사역의 핵심이 되는 사랑으로, 원수까지도 사랑하고 자신을 희생하는 형태로 나타남.
  3. 예시:
    • 철학: 스토아학파는 이성에 기반한 자연법을 통해 자신을 사랑하고, 가족, 친족, 동료 시민, 나아가 인류 전체를 포용하고 사랑하라고 가르쳤음. 이는 세계시민주의로 이어짐.

 

[요약 정리] 

개념 (그리스어) 핵심 의미 주요 특징 (어원/관점)
에로스 열정적 갈망 - 아름다움/선(善)을 향한 욕망, 육체적/영적<br>- 플라톤: 진리로 이끄는 상승의 힘 (육체 rightarrow 정신 rightarrow 이데아)
필리아 우정, 동료애 - 상호 존중, 신뢰, 충성심, 유익<br>- 아리스토텔레스: 덕성 기반의 가장 고귀한 우정
스토르게 가족애, 자연스러운 애정 - 본능적 애착, 따뜻하고 편안함<br>- 자연스럽게 형성되는 유대감 (조건 없음)
아가페 무조건적, 자기희생적 사랑 - 조건 없이 베풂, 타인의 유익 추구<br>- 이기심 배제, 희생<br>- (헬레니즘) 보편적 인류애 (기독교와는 본질적으로 다름)

II. 로마인과 그리스/헬레니즘 사랑 개념의 차이점

  • 실용성 vs. 철학적 이상: 로마인들이 사랑을 사회적 질서나 개인의 이득과 연결하여 실용적으로 본 반면, 그리스인들은 사랑을 인간의 본성, 덕성, 이성, 그리고 이상향을 탐구하는 철학적 개념으로 심도 있게 다루었음.
  • 열정의 해석: 로마의 _아모르_가 주로 통제해야 할 감정이었다면, 그리스의 _에로스_는 통제되어야 할 욕망인 동시에 영혼을 더 높은 진리로 이끄는 긍정적인 힘으로도 이해될 수 있었음 (플라톤).
  • 우정의 위상: 두 문화 모두 우정을 중요시했지만, 로마의 _아미키티아_는 실용적인 면이 강했다면, 그리스의 _필리아_는 덕과 이성에 기반한 고귀한 유대로 더욱 강조되었음.

예수님 당시의 그리스/헬레니즘 세계는 사랑을 다각적이고 복합적인 개념으로 이해했으며, 특히 철학적 탐구와 인간의 본성, 그리고 이상향과의 연결을 중시했음을 알 수 있음.


The Concept of Love in Greek/Hellenistic Culture in Jesus' Time

The Greek/Hellenistic world in Jesus' time understood love in ways deeply influenced by ancient Greek philosophy. This involved an idealistic and philosophical approach distinct from the more pragmatic Roman perspective. Notably, four main types of love concepts were widely discussed.


I. Key Concepts of Love in the Greek/Hellenistic Era

1. Eros (Eros): Passionate, Desiring Love

  1. Definition: Signifies intense passion, desire, and longing, often originating from physical and sexual attraction. Beyond mere sexuality, it could also encompass the soul's fundamental longing for beauty and goodness (the Good) and truth. In Platonic philosophy, it expanded to a concept that begins with physical beauty and ultimately ascends to the ideal Good, Truth, and eternal Beauty.
  2. View:
    • Early/General: Sometimes viewed as a dangerous force that, if uncontrolled, could lead to madness or destruction.
    • Plato: In Symposium, Eros is depicted as an ascendant force that leads humanity to immortal truth and beauty. It progresses from physical eros to spiritual eros, ultimately developing into a philosophical yearning for the beauty of the Ideal (Absolute Beauty). Thus, it is the driving force for the human soul to seek perfection when it feels incomplete.
  3. Examples:
    • Literature/Mythology: The Greek god 'Eros,' depicted as the god of love and desire, is a prime example. Numerous romantic and often tragic stories between gods and humans fall under this concept.

2. Philia (Philia): Friendship, Companionship

  1. Definition: Means deep friendship, brotherly love, or comradeship. This is a love based on mutual respect, trust, loyalty, and reciprocal benefit. It can also include love between family members or the bonds among community members. It is derived from the verb phileo ('to love').
  2. View: Regarded as a highly significant social value, based on virtue and reason. Aristotle, in his Nicomachean Ethics, emphasized friendship as one of the most crucial elements in human life, considering true friendship possible only among virtuous individuals. This is a love that respects the character and goodness of the other.
  3. Examples:
    • Philosophy: Aristotle proposed three types of friendship: ① friendship for pleasure (short-term), ② friendship for utility (pragmatic), and ③ friendship based on virtue (the noblest and most enduring). Friendship based on virtue is considered true philia.

3. Storge (Storge): Familial Affection, Natural Affection

  1. Definition: Denotes natural attachment such as the love between parents and children, or between siblings. It is a warm, comfortable, and familiar love, a natural affection that exists without specific conditions or passion. It can also include affection for pets or love for one's homeland.
  2. View: Considered an instinctive and organic bond. It was seen as a fundamental force maintaining the family, the basic unit of society.
  3. Examples:
    • Daily Life: The care parents show for their children, the affection children feel for their parents, or the comfortable bond among long-term neighbors or community members.

4. Agape (Agapē): Unconditional, Self-Sacrificial Love

  1. Definition: Means unconditional, altruistic, and self-sacrificial love. It is a love that gives of oneself for the benefit of another, regardless of the other's merit or worth. While relatively rare in ancient Greek texts, it was primarily used to describe divine love or universal philanthropy.
  2. View:
    • Philosophical: Some Hellenistic philosophical schools discussed a love that embraced all humanity, emphasizing the equality of all people (e.g., Stoicism's cosmopolitanism). However, this is fundamentally different from the agapē emphasized in Christianity.
    • Christian: In the New Testament, it is the most important term used for God's essential love. It is central to Jesus' teachings and ministry, appearing in an extreme form of loving even enemies and self-sacrifice.
  3. Examples:
    • Philosophy: The Stoics, through their natural law based on reason, taught to love oneself, family, relatives, fellow citizens, and even all of humanity. This led to cosmopolitanism.

II. Key Differences Between Roman and Greek/Hellenistic Concepts of Love

The Roman and Greek/Hellenistic concepts of love differed in the following key aspects:

  1. Practicality vs. Philosophical Ideal: While Romans viewed love pragmatically, linking it to social order or personal gain, Greeks delved into love as a philosophical concept, exploring its connection to human nature, virtue, reason, and ideals.
  2. Interpretation of Passion: If Roman amor was primarily an emotion to be controlled, Greek eros, while a desire to be controlled, could also be understood as a positive force leading the soul to higher truths (Plato).
  3. Status of Friendship: Both cultures valued friendship, but while Roman amicitia often had a strong pragmatic aspect, Greek philia was more emphasized as a noble bond based on virtue and reason.

In conclusion, the Greek/Hellenistic world in Jesus' time understood love as a multifaceted and complex concept, particularly emphasizing philosophical inquiry and its connection to human nature and ideals.