2. 성경 기본 개념_단어 이해/하나님의 심판(Judgement of God)

[최후의 심판 법정] 우리의 대변인/변호사는 예수님인가? 성령님인가? (성경은 모순 되는가?)

thelmaoath 2025. 7. 15. 04:38

 

Q : 성경은 성령님과 예수님 두 분 모두를 우리의 '보혜사' 또는 '변호사' (Advocate)로 묘사합니다.

      하나님의 최후의 심판 법정에서의 우리의 변호사는 과연 누구인가요? 예수님인가요? 성령님인가요?

 

A: 결론적으로, 성경은 성령님과 예수님 두 분 모두를 우리의 '변호사'로 제시하지만, 그 역할의 영역과 목적이 명확히 다름. 

 

성령님은 지상에서 우리 안에 거하시며 우리와 세상에 진리를 드러내고 회개와 구원으로 이끄는 역할을 하시며, 예수님은 하늘에서 하나님 아버지 앞에서 우리의 죄를 변호하시고 중보하시는 역할을 하심. 이 두 분의 사역은 상충되는 것이 아니라, 상호 보완적이며, 하나님의 완전하고 통일된 구원 계획을 보여주는 증거임

 

삼위일체 하나님은 한분이십니다. (미스테리지요...)

하지만 이 두 분은 서로 다른 영역에서, 보완적인 역할을 수행하시기 때문에 성경은 모순되지 않습니다. 


I. '변호사' (Advocate) 의 원어적 의미: 파라클레토스 (Παράκλητος)

  1. 어원적 의미:
    • 헬라어 '파라클레토스' (Παράκλητος)는 '곁으로 불려온 자'를 의미함.
    • 이는 법정적 맥락에서 '변호사', '조력자', '대변자'를 뜻하며, 더 넓게는 '위로자', '격려자', '상담자'의 의미도 가짐.
    • 이 단어는 신약 성경에서 오직 요한복음과 요한일서에서만 사용됨.
  2. '파라클레토스'의 적용 대상:
    1. 예수님: 요한일서 2:1에서 예수님을 우리의 '변호사'로 명확히 지칭함.
    2. 성령님: 요한복음 14:16, 26, 15:26, 16:7에서 예수님께서 보내실 '다른 보혜사'로서 성령님을 지칭함.

II. 성령님: 땅 위에서 우리와 '함께하는 변호사' (Advocate for us on Earth)

  1. 요한복음 16:8-11의 맥락:
    • 예수님께서 승천하신 후, 성령님께서 오셔서 세상(불신자들)을 향해 '죄', '의', '심판'에 대해 책망(convict)함
    • 여기서 성령님은 마치 하나님을 대변하는 '검사'처럼 세상의 불의를 폭로하고 유죄를 입증함.
    • 성령님은 세상이 예수님을 믿지 않는 죄, 예수님의 완전한 의를 거부한 불의, 그리고 이미 심판받은 세상 임금(사탄)을 따르는 어리석음을 드러내심.
    • 이는 세상이 회개하고 구원받도록 하기 위함임.
  2. 성령님의 주된 역할 (요한복음 14-16장):
    • 지상에서의 대리자: 성령님은 예수님께서 떠나신 후, 제자들(성도들)과 함께하시고, 그들 안에 거하시면서 예수님의 i) 가르침을 생각나게 하고 (요 14:26), ii) 진리로 인도하시며 (요 16:13), iii) 위로하고 격려하심 (요 14:18).
    • 기도의 도우미: 성령님은 성도들이 어떻게 기도해야 할지 모를 때, 말할 수 없는 탄식으로 우리를 위해 iv) 간구하심 (로마서 8:26-27). 이것 역시 성령님이 우리 안에서 우리의 연약함을 돕는 '변호사' 역할을 하시는 것임.
    • 하나님의 자녀 됨을 증언: 성령님은 우리의 영과 더불어 우리가 v) 하나님의 자녀임을 증언하여, 우리에게 vi) 구원의 확신을 주심 (로마서 8:16).

III. 예수님: 하늘에서 우리를 '위한 변호사' (Advocate for us in Heaven)

  1. 요한일서 2:1의 맥락:
    1. "나의 자녀들아 내가 이것을 너희에게 씀은 너희로 죄를 범하지 않게 하려 함이라 만일 누가 죄를 범하여도 아버지 앞에서 우리에게 대언자 (파라클레토스)가 있으니 곧 의로우신 예수 그리스도시라" (개역개정).
      • 여기서 '대언자'는 '변호사', '중보자'를 의미함. 이는 성도들이 죄를 지었을 때, 하나님 아버지 앞에서 그들을 변호해 주시는 분이 예수님이심을 명확히 함.
  2. 예수님의 주된 역할 (히브리서, 로마서):
    1. 대제사장적 중보: 예수님은 우리의 죄를 위하여 십자가에서 죽으심으로 죄를 속죄하셨을 뿐만 아니라, 부활 승천하신 후에도 하나님 보좌 우편에서 살아계시면서 우리를 위하여 계속 간구하심 (히브리서 7:25 "그러므로 자기를 힘입어 하나님께 나아가는 자들을 온전히 구원하실 수 있으니 이는 그가 항상 살아 계셔서 그들을 위하여 간구하심이라").
    2. 완전한 속죄자: 우리의 죄는 예수님의 단번에 드리신 희생 제사로 인해 완전히 사해졌음. 사탄이 우리를 고소할 때, 예수님께서는 죄 없으신 의로운 분으로서 우리의 죄를 대속하셨음을 변호하시고 우리의 죄 값을 지불하셨음을 증언하심. (로마서 8:34 "누가 정죄하리요 죽으실 뿐 아니라 다시 살아나신 이는 그리스도 예수시니 그는 하나님 우편에 계신 자요 우리를 위하여 간구하시는 자니라").

IV. 성경의 비상충성 (Non-Contradiction) 및 개혁주의 신학의 입장

성경은 결코 모순되지 않음.  성령님과 예수님 모두 '변호사'라는 동일한 칭호를 사용하지만, 그들의 사역 영역과 목적이 다름을 보여줍니다. 개혁주의 신학은 이를 다음과 같이 이해함 

  1. 역할의 보완성:
    • 성령님 (땅 위의 변호사): 성령님은 우리 안에서 역사하시며, 우리를 죄와 불신앙에 대해 깨닫게 하고, 하나님의 뜻대로 살도록 돕고, 위로하며, 진리로 인도함. 
    • 또한 우리를 위해 말할 수 없는 탄식으로 기도하여 지상에서 우리의 연약함을 변호해 주심.요한복음 16:8-11에서 성령님은 세상을 향해 하나님과 그리스도의 의로움을 '변호'하시고 세상의 죄를 '고발'하는 법정적 역할을 하심 
    • 예수님 (하늘의 변호사): 예수님은 하나님 아버지 앞에서 우리를 변호하시며, 우리가 죄를 지었을 때 우리의 죄 사함을 위해 그분의 속죄 사역을 근거로 중보하고 간구하심. 사탄이 우리를 고소할 때, 예수님은 우리의 완전한 칭의와 이미 치러진 죄의 대가를 증언하시며 하늘 법정에서 우리를 변호함 
  2. 삼위일체의 통일된 사역:
    • 성령님과 예수님의 이 두 가지 '변호' 역할은 삼위일체 하나님의 통일된 구원 사역의 다른 측면들임. 성령님은 예수님의 사역을 적용하시고, 예수님은 아버지 앞에서 우리의 구원을 완성시키심.
    • 하나님 아버지 - 예수 그리스도 - 성령님역할은 각기 다르지만, 모두 인간의 구원과 성화를 위한 완벽한 협력 관계를 이루심. 성령님은 우리를 그리스도께 인도하시고, 그리스도는 우리를 아버지께로 인도하심 
  3. 개혁주의의 강조점:
    • 그리스도의 유일한 중보자성: 개혁주의는 예수 그리스도만이 하나님과 사람 사이의 유일한 중보자임을 강력하게 강조함 (디모데전서 2:5 "하나님은 한 분이시요 또 하나님과 사람 사이에 한 중보자도 계시니 곧 사람이신 그리스도 예수라"). 우리의 죄 사함과 칭의는 오직 예수님의 십자가 사역과 그분의 하늘에서의 중보 사역에 근거함
    • 성령의 적용 사역: 성령님은 그리스도께서 이루신 구원을 우리의 삶에 적용하시고, 그리스도인의 삶을 가능하게 하시며, 우리를 진리로 인도하시는 분임. 성령님은 그리스도의 변호를 우리의 마음속에 확신시켜 주시고, 우리가 죄를 고백하고 용서를 구할 때 예수님의 중보를 신뢰하게 하심 

결론적으로, 성경은 성령님과 예수님 두 분 모두를 우리의 '변호사'로 제시하지만, 그 역할의 영역과 목적이 명확히 다름. 

 

성령님은 지상에서 우리 안에 거하시며 우리와 세상에 진리를 드러내고 회개와 구원으로 이끄는 역할을 하시며, 예수님은 하늘에서 하나님 아버지 앞에서 우리의 죄를 변호하시고 중보하시는 역할을 하심. 이 두 분의 사역은 상충되는 것이 아니라, 상호 보완적이며, 하나님의 완전하고 통일된 구원 계획을 보여주는 증거임


Who is Our 'Advocate': An Analysis of the Non-Contradictory Roles of the Holy Spirit and Jesus


I. Etymological Meaning of 'Advocate': Paraclete (Παράκλητος)

  1. Etymological Meaning:
    1. The Greek word 'Paraclete' (Παράκλητος) literally means 'one called alongside to help.' In a legal context, it refers to an 'advocate,' 'assistant,' or 'spokesperson.' More broadly, it can also mean a 'comforter,' 'encourager,' or 'counselor.'
    2. This term is used in the New Testament exclusively in John's Gospel and 1 John.
  2. Application of 'Paraclete':
    1. Jesus: In 1 John 2:1, Jesus is clearly designated as our 'Advocate.'
    2. The Holy Spirit: In John 14:16, 26, 15:26, and 16:7, the Holy Spirit is referred to as 'another Paraclete' whom Jesus will send.

II. The Holy Spirit: The 'Advocate With Us' on Earth

  1. Context of John 16:8-11:
    1. After Jesus' ascension, the Holy Spirit comes to convict the world (unbelievers) concerning 'sin,' 'righteousness,' and 'judgment.' Here, the Holy Spirit acts like a 'prosecutor' advocating for God by exposing the world's unrighteousness and proving its guilt. The Holy Spirit reveals the world's sin of not believing in Jesus, its unrighteousness in rejecting Jesus' perfect righteousness, and its foolishness in following the already-judged ruler of this world (Satan). The purpose of this conviction is to lead the world to repentance and salvation.
  2. Primary Roles of the Holy Spirit (John 14-16):
    1. Earthly Representative: The Holy Spirit comes to be with and within the disciples (believers) after Jesus' departure, reminding them of Jesus' teachings (John 14:26), guiding them into all truth (John 16:13), and comforting and encouraging them (John 14:18).
    2. Helper in Prayer: The Holy Spirit intercedes for us with groans that words cannot express when we do not know what to pray for (Romans 8:26-27). This is another way the Holy Spirit acts as an 'Advocate,' helping us in our weakness.
    3. Witness to Adoption: The Holy Spirit testifies with our spirit that we are God's children, giving us assurance of salvation (Romans 8:16).

III. Jesus: The 'Advocate For Us' in Heaven

  1. Context of 1 John 2:1:
    1. "My dear children, I write this to you so that you will not sin. But if anybody does sin, we have an advocate (Paraclete) with the Father—Jesus Christ, the Righteous One."
      • Here, 'advocate' (Paraclete) means 'intercessor' or 'defender.' This clearly states that when believers sin, Jesus is the one who defends them before God the Father.
  2. Primary Roles of Jesus (Hebrews, Romans):
    1. High Priestly Intercession: Jesus not only died on the cross to atone for our sins but, having been resurrected and ascended, He lives forever at the right hand of God to intercede for us (Hebrews 7:25: "Therefore he is able to save completely those who come to God through him, because he always lives to intercede for them.").
    2. Perfect Atoner: Our sins are completely forgiven through Jesus' one-time sacrificial offering. When Satan accuses us, Jesus, as the sinless and righteous one, advocates for us by testifying that He has atoned for our sins and paid the price for them (Romans 8:34: "Who then is the one who condemns? No one. Christ Jesus who died—more than that, who was raised to life—is at the right hand of God and is also interceding for us.").

IV. Biblical Non-Contradiction and the Stance of Reformed Theology

The Bible is not contradictory. While both the Holy Spirit and Jesus are referred to by the same title of 'Advocate,' their spheres and purposes of ministry are distinct. Reformed theology understands this as follows:

  1. Complementary Roles:
    • The Holy Spirit (Advocate on Earth): The Holy Spirit works within us, convicting us of sin and unbelief, helping us live according to God's will, comforting us, and guiding us into truth. He also intercedes for us with groans, thereby advocating for our weakness on earth. In John 16:8-11, the Holy Spirit plays a legal role of 'advocating' for God's and Christ's righteousness to the world and 'indicting' the world's sin.
    • Jesus (Advocate in Heaven): Jesus advocates for us before God the Father, interceding and pleading for our forgiveness based on His atonement whenever we sin. When Satan accuses us, Jesus testifies to our complete justification and the price already paid for our sins, defending us in the heavenly court.
  2. Unified Ministry of the Trinity:
    • These two 'advocacy' roles of the Holy Spirit and Jesus are different aspects of the Triune God's unified work of salvation. The Holy Spirit applies Jesus' work, and Jesus completes our salvation before the Father.
    • The roles of God the Father - Jesus Christ - The Holy Spirit are distinct but form a perfect cooperative relationship for human salvation and sanctification. The Holy Spirit leads us to Christ, and Christ leads us to the Father.
  3. Emphasis in Reformed Theology:
    • Christ's Sole Mediation: Reformed theology strongly emphasizes that Jesus Christ is the only Mediator between God and humanity (1 Timothy 2:5: "For there is one God and one mediator between God and mankind, the man Christ Jesus"). Our forgiveness and justification are solely based on Jesus' work on the cross and His ongoing intercessory ministry in heaven.
    • The Spirit's Application Work: The Holy Spirit applies the salvation accomplished by Christ to our lives, enables Christian living, guides us into all truth, and assures us of our salvation. The Spirit confirms Christ's advocacy in our hearts and leads us to trust in Jesus' intercession when we confess our sins and seek forgiveness.

In conclusion, the Bible presents both the Holy Spirit and Jesus as our 'Advocates,' but their spheres and purposes of ministry are clearly distinct. The Holy Spirit indwells us on earth, revealing truth to us and to the world, leading to repentance and salvation. Jesus, on the other hand, intercedes for us before God the Father in heaven, advocating for our forgiveness and defense against accusations. These two ministries are not contradictory but are complementary, demonstrating God's complete and unified plan of salvation.